söndag 1 november 2020

Det är en fröjd...


Det här är en fröjd, tänker jag lite nu och då när jag befinner mig i butiken. Det gör jag ju rätt ofta. Det är en fröjd för att så många människor är fantastiska. Ja, det finns andra sorter också, men det är de positiva, vänliga, samtalsglada och roliga som får mig och andra att må bra. 

Häromdagen kom en kvinna in i butiken och tittade runt en stund. Jag frågade om hon sökte något särskilt och hon svarade att hon hade en dröm; hon ville skriva en bok på ett visst tema, men visste inte riktigt hur eller vad. 

Hoj, hoj, så himla härligt med drömmar att förverkliga, tänkte jag och vi talade en stund om vad, hur och varför. 

Vi talade om den fina facebookgruppen Minns ditt Norrtälje som sjuder av bilder, människor och inspiration. Vi talade om släktforskning, Norrtälje stadsarkiv, temat hon nämnt och några riktigt bra instagramkonton. Vi talade förstås också om några böcker som var bra som tankeinspiration för hennes dröms riktning. Ja, vi talade kort och gott om olika sätt att börja på, för att hitta nya spår att komma igång med skrivandet av just det hon drömde om att göra. Det var en ljuvlig samtalsstund i butiken. Jag hoppas att hon följer sin dröm

För mig, som älskar ordet, böcker och författare, är samtal som detta en fröjd. Tänk, om jag kan bidra lite, lite till att någon hittar vägar att komma igång, hitta sin läsning, sitt skrivande, sitt spår i utvecklingen eller nya hjärnskrap att fundera kring. Det är en fröjd och lär mig massor mer. Jag blir så innerligt glad av dessa samtal. De höjer min dag. 

När det kommer in människor i butiken som säger, - oj, oj, oj, jag visste inte att det var en bokhandel här. - Jaha, säger jag då, du är på tillfälligt besök eller har inte bott här så länge? - Jodå, jag har bott här under många år, men den här skattkammaren har jag missat. - Välkommen. Vi har en liten regel som säger att här ska man shoppa loss minst en gång per vecka. Det ger god näring till själen, säger jag då.  Det blänker också till lite extra i mångas ögon när jag tillägger; - det är nya böcker på nedervåningen, men missa inte antikvariatet en trappa upp

För mig, som älskar den här platsen, är kommentarer och glimrande ögonblänk från människor som också älskar läsning en fröjd. Nu är platsen upptäckt av just den här personen och det finns nya möjligheter i livet, både för hen och för mig. Vi kan mötas igen i nya samtal. Nya (och begagnade) böcker som hittar sina läsare, nya möten och fler samtal gör mig glad. Människor som läser riktiga böcker är en fröjd. Vad vore jag utan böcker, läsande människor och ljuvliga samtal? 

När det kommer sms på söndagsmorgonen från en kund som säger att hen fått en mycket bra läsupplevelse efter det senaste boktipset från mig och att jag är bra på att förmedla sådan, så hoppar det till i hjärtat. Sådant gör mig väldigt glad. Vad vore jag utan allt fantastiskt plus som drabbar mig dag efter dag?  

Har ni tänkt på vad lätt det är att göra människor glada. Och likaledes ledsna. Ett förfluget (negativt) ord eller handling eller ett viktigt positivt drag gör en väldig skillnad. Det behöver inte vara stort, även det lilla gör - kan göra - positiv skillnad. 

Problemet är att man inte alltid vet vad som är positivt eller negativt, eftersom vi inte alltid vet hur mottagaren tar emot det som sägs eller görs. En prinsesstårta på en födelsedag kan skapa mycket sorg. Också den tanken tål att tänkas. 

Mest av allt blir jag glad av alla möten och samtal med människor i min bokhandel. Det är verkligen en fröjd. 

A..




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...