måndag 28 augusti 2023

Varje rörelse räknas.


Varje rörelse räknas.



Jag tänker att rörelse är viktigt, att varje rörelse räknas. Jag tänker att min träning och min rörelse är viktigt för mig, men att den också kan skapa inspiration och leda till rörelse för andra. Ja, någon kanske bara skakar på huvudet, men det finns också andra som höjer sin ribba. 


När jag ser andra som skapar rörelselycka för sig, så blir jag glad. Deras stordåd skapar glädje också för mig. Det behöver inte var långt, snabbt, högt eller svårt. Det får vara det som ger glädje för personen. Ditt mål är ditt och mitt mål är mitt. Låt oss glädjas åt varandras. Några steg till eller en annan sorts höjd för var och en. Varje rörelse skapar gott för hälsan.


Var din ribba ligger är helt upp till dig, men jag hoppas att du rör dig. Jag hoppas att du dansar, springer, promenerar, cyklar, hoppar, sjunger i kör, gymmar, går ut med hunden, njuter i din trädgård, lyfter dina barnbarn högt över ditt huvud eller slänger dig i lianerna på närmsta gym. Jag hoppas helt enkelt att du rör dig - enligt dina förutsättningar och ditt intresse. Jag hoppas också att du höjer din ribba. 


Jag springer. Jag gör det för att jag tror att rörelse är gott för mig, jag tror att jag sover bättre, äter bättre och orkar jobba bättre när jag har sprungit en bit eller två. Jag vill gärna cykla och simma också, ja, jag vill nog styrketräna därtill. Jag tror att mångfalden i mitt rörelsespel är bra för mig. Jag blir glad när jag ser andra göra så, variera och skapa mer för sig själva. Mer hos andra inspirerar mig.


Jag springer gärna till bussen, jag ser det som bättre att åka buss än att åka bil. För mig. Det blir ju inget spring när jag tar bilen. Om man springer till bussen kan man också välja hållplats, därmed också sträcka. Det blir förstås långt, ibland längre om man råkar hamna mellan hållplatserna. Det är egentligen bara bra, om man inte har en tid att passa, förstås. 


Boken, Varje rörelse räknas, gör mig glad. Den berättar just det, att rörelse är bra, får oss att må bättre och kan leda till kvalitativt bättre liv. Mer rörelse ger luft under vingarna och lust i kroppen, ja, följderna av rörelse kan bli stora. Mig fyller det med glädjebubbel i kroppen, nästan som en härlig sockerdrickskänsla som höjer min dag.


Ska vi göra ett rörelseprojekt kring den? Vill du vara med?


Vad är bäst för dig?


A..



#varjerörelseräknas 

#höjribban 

#roslagensbokhandel



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...