onsdag 16 augusti 2023

Kulturen ska leva. Bokcirklar, samtal, föreläsningar, spel, teater, litteraturdagar, med mera ska fortsätta frodas...


Idag vill jag säga tack
till alla som berättar om sin oro för bokhandeln. Jag vill säga tack, till alla som bryr sig om vår plats (Kulturtorget och Norrtälje), om mig personligen och att vi har en bokhandel och kulturplats här. Bokhandeln ska finnas kvar.

Bokhandeln ska finnas kvar, men jag - personligen - behöver ändra mina arbetssätt, så att jag inte går sönder. Jag är hel och frisk nu, och vill så förbli.

Låt mig igen och igen säga: bokhandeln ska inte avslutas, den inte läggas ner, den ska inte stängas


Bokhandeln ska verkligen finnas kvar, år efter år. Där ska kulturen frodas, där ska det samtalas och förkovras - och vi ska fortsätta samarbeta med föreningsliv, företag och andra organisationer. Bokhandeln och Kulturtorget ska fortsätta att vara ett viktigt kulturnav, nu och framåt. Det ska inte förändras. Utvecklas, ja, men inte försämras. Riktigt hur detta ska ske är inte klart, men att är (nog) ett måste. Jag själv vill gärna fortsätta att samarbeta med alla (föreningar, företag, organisationer och enskilda personer) som vill samarbeta - för mer kultur till folket. Här eller där. Någon annan än jag kan då driva bokhandeln - om den personen finns därute i vimlet och om den personen vill. Jag tycker att det är roligt och utvecklande att driva bokhandeln, men behöver ändå se över mina livsförutsättningar. Jag vill ju ha hälsan kvar under minst 30 år till.


Bokhandeln kan säljas när en köpare behagar visa sig, snart eller om ett år eller tre, men bokhandeln ska inte läggas ner. Villkoret till en eventuell köpare av butiken är att bokhandeln drivs vidare. Den ska inte avvecklas. Utvecklas, men inte avvecklas. Vår allas bokhandel ska leva, eller hur? Jag avser fortsätta driva bokhandeln - och platsen - tills en engagerad och glödande person står framför mig, som vill vara bokhandel här. Driva, glöda och vara en kulturperson mitt i vår vackra stad.


Kulturen ska också leva. Bokcirklar, samtal, föreläsningar, spel, teater, litteraturdagar, spex och skoj - i bokhandeln, på Kulturtorget, i samarbeten med andra, ska också fortsätta. Ja.


Ja, bokhandel må vara till salu, men det finns alltså ingen anledning till oro. Litteratur och kultur tänker sig att vara kvar på Kulturtorget (Lilla torget) i Norrtälje. Både nu och sen. Jag är inte klar med allt som händer här.


Välkommen till bokhandeln idag!


Idag kan vi tala om kommande aktiviteter, som t ex;

  • planeringssamtal för uppföljning och samverkan med den fantastiska föreningen Roslagen Kalevala (16/8-23)
  • planeringssamtal för Norrtälje litteraturdagar 2024 (24/8-23)
  • att spela rollspel (30/8-23),
  • boksignering Charlotte Ekbom (2/9-23),
  • poesilördag (2/9-23),
  • prat om mat & klimat (14/9-23),
  • boksamtal med Mats Söderlund - om klimat och miljö (17/10-23).


Titta in i kalendern på www.roslagensbokhandel.se för mer information om våra aktiviteter!


Anette Grinde
tfn 0708905731
info😉roslagensbokhandel.se




#roslagensbokhandel #kulturtorget #platsendärsamtalförs


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...