I Underlandet rör sig människor på olika platser genom en olycksbådande samtid fylld av övergivenhet och falska sken. Deras parallella liv har till synes ingenting med varandra att göra men de är alla lögnare eller bedragna, eller bådadera.
En hemlös kvinna driver runt mellan städer och orter på den amerikanska västkusten där hon utger sig för att vara ett barn. På ett hotell i Aten blir två rivaliserande katalanska journalister indragna i ett högt spel om fakta och fiktion. I en överdådig villa på skånska slätten barrikaderar sig en hemmafru som väljer att ljuga på andras bekostnad för att få behålla det enda liv hon står ut med att leva. Runt deras öden tornar en spegelsal av opålitliga gestalter upp sig: bluffande barn, dopade kampsportare, spökskrivare och ekobrottslingar.
Underlandet är en fängslande studie i bedrägeriets olika ansikten – med glasklar blick skildrar Hanna Nordenhök en kameleontisk tillvaro där sanning och lögn aldrig enkelt går att skilja åt.
Underlandet. Hanna Nordenhök.
Vi lever alla, på något vis, med inre trauman. Det kan vara egen sjukdom eller sorg, andras hälsa eller livsproblematiska insikter. Vi lever också i samexistens med andra, eller i ett totalt utanförskap.
Jag läste om en kvinna som sörjde förlusten över en röd barndomsbaĺlong. Någon sa: skärp dig, vad är en ballong 70 år senare. Jag tänker att det är omöjligt att säga "skärp dig" till någon alls, att jag inte vet hur hen är och varför hon påverkats av händelsen. Vi vet inte varför eller hur människor blir som de blir, vilka trauman som påverkar livet, efterkommande generationer eller de nära runtomkring. Livets varför.
I Underlandet figurerar människor med rädslor, liv i ensamhet, i avundsjuka och i utanförskap. Varje individ skapar nya strategier för att klara sitt liv på bästa sätt, för hur ska vi annars leva.
Hon byter skepnad. Hon fångar en plats, en dusch, en ryggsäck, en doft och går vidare till något annat. Hennes liv är ute, tills hon hittar rätt inne eller någon som kan härbärgera henne. Rädsla, avsky, strategier, förljugenhet och hunger är exempel på detaljer som drabbar den som inget har. Hon lever, tar sig sakta framåt. En ny ryggsäck, en dusch och en ny identitet. Hur skulle ditt liv se ut om du blev helt ensam, helt utanför samhället och helt utan något alls? Eller, hur gömmer du dig när du inte vill visa vem du är? Och varför.
Han är något annat, en bedragare. Han ljuger för sina kollegor, sin chef och för sina läsare. Vad gör han för sin framgång? Är det det enda han kan? Ljuga? Hur länge håller lögnen? Eller, vem är bedragaren egentligen? Blir vi medskyldiga när vi sett vad som skett?
Vem är sjuk i historien om kvinnan på slätten? Hur klarar vi situationen som uppkommer och vem räddar oss? Hur reagerar vi, vem skär av grenen den sitter på, anmäler ett brott eller en hemskheter och påverkar sitt eget eller sina barns omständigheter? När ser vi med öppna ögon och gör något aktivt? Vad går i arv? En dag kommer han tillbaka, han med de stora varma händerna. Då ska hon vänta på honom. Helt oavsett vad han gjort, det kan hon blunda för.
Förljugenhet. Vem är sann, mot sig själv, mot livet och mot andra. Och vems sanning ryms i våra liv?
Vem bär skulden för människors inre förtvivlan? Vad håller vi inom oss? Och varför.
Underlandet skapar många tankar om vad vi gör i våra liv, vilka vi är bakom skalen. Den skrapade tydligt i mitt inre och påverkar mina tankar länge efter läsningen. Kanske ska jag läsa den igen? Då lär jag hitta nya tankespår att ta hand om. Ja, lära mig mer om mänskligheten.
Livet är förkovran, varje dag, varje stund. Jag tackar särskilt mina bokcirkelvänner för det!
Läs, bara läs.
A..
#underlandet #hannanordenhök #Norstedts
#roslagensbokhandel #Kulturtorget #platsendärsamtalförs
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar