söndag 6 augusti 2023

5/8-23. Jag tackar alla som var där. Jag tackar er av hela mitt hjärta.

Glädje.

Att driva bokhandel är att utmana sig själv, särskilt som jag gör massa saker som inte är rent bokhandelsmässiga. Det får vara så, eftersom kultur är oändligt viktigt. I lördags (5 aug-23) var det kultur - rätt mycket - på Kulturtorget. Jag tackar alla som var där. Jag tackar er av hela mitt hjärta.


Först vädring av folkdräkter. Typ 15 kvinns och två män och några finfina föreningsrepresentanter bidrog till fantastisk fägring. Jag tror att ALLA greppade mikrofonen och berättade kort om sin dräkt. Att tala i mikrofon på ett torg kräver mod, det är rent stordåd, och jag blir så otroligt glad att så många gjorde, vågade och berättade. Det är fantastiskt. Jag tackar er av hela mitt hjärta. 


Sen teater. Herre min tid säger jag, så mycket lust och glädje det finns i föreningsfolket från Hallstavik. Roslagen Kalevala och deras teatergrupp MAAHISET och kör spexade loss och bjöd på sång, musik, teater över torget och berättelser om gången tid. Nog blir man glad av alla människor som driver kultur tillsammans. Jag tackar er av hela mitt hjärta.


Och så poesi. Tema österut. Fem poeter, helt olika, tillsammans och var för sig. I innerlig glädje och med stort engagemang. Så mycket mod, så härliga texter och så mycket gemenskap. Jag tackar er av hela mitt hjärta.


Och samtidigt var förstås bokhandeln öppen, med folk, frågor, litteraturtips, engagemang och sjökort. Att öva på sin simultankapacitet är alltid bra, förstås. Möjligen finns det en gräns någonstans. Hur mycket ska man utmana sig själv?


Wallins Kaffestuga hade det en smula hektiskt, men fixade dagen galant. Karelska piroger var en dröm en dag som denna. Jag tackar för er glöd, ert finfina fika/mat och att ni erbjöd god hembygdskost till våra finska (och alla andra) besökare idag. Jag bugar och tackar så det stramar i bakhasorna. Tack, för dagens gärning, Katja med personal. Ni är stjärnor för torget.


Det är så det ska vara på Kulturtorget (Lilla torget, Norrtälje). Liv och lust. Musik, litteratur, poesi, text och spex. Mångfald Tillsammans - ger mer till fler.


Den här bokhandeln vill kultur. Det har ni förstått, eller hur?


Tack, för en finfin dag. 


Anette Grinde

Roslagens bokhandel vid Lilla torget i Norrtälje



Bilder från Pia, Seija och Regina - i det magiska Kalevala-gänget!













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...