söndag 19 januari 2020

Tung - av Kiese Laymon


Tung - av Kiese Laymon.

Det är en skarp bok om en människa som gör upp med sitt liv, sin familj eller kanske mest med sin mor. Hur lätt är det att bryta sina spår? Vad är destruktivitet? Har han ett bra liv eller förstör han för sig själv? Vad har vi ansvar för själva och vad påverkas vi av från tidigare generationer? Hur lätt är det att rycka upp sig?

Vad är detta? En memoar, en biografi alltså. Ja, nej, det är inte en roman. Vad händer om man läser en biografi som en roman eller tvärtom? Vad gör det med berättelsen?

Boken heter Tung - på svenska. Den är rätt tung, för att berättelsen är tung. Livet är tufft att leva. På engelska är titeln Heavy : An American Memoir - vilket tydliggjorde riktningen, eller hur?

Tung - skaver i mitt huvud. Den återkommer, väcker mig, för mina tankar till andra människor och deras liv. När blir jag klar med en bok? Hur länge får den påverka mig? Hur ofta vill jag tala om den?

A..



Vi samarbetar med Sensus Studieförbund
i våra arrangemang i bokhandeln.



#kieselaymon  #naturkultur  #enriktigbokhandel  #roslagensbokhandel  #norrtälje  #norrtalje

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...