torsdag 16 januari 2020

Årsboken - Sven Olov Karlsson


Man får inte spilla kaffe på sin bok, men det är gott och trivsamt med kaffe och fika när man läser och/eller talar om böcker i bokcirkeln i bokhandeln. Fika hör ju till, eller hur?

Vad sägs om att läsa Årsboken - av - Sven Olov Karlsson i en bokcirkel?  

Boken består av noveller, ja, som i kortare berättelser, månad för månad. Där finns förstås saker att fundera kring. Om dessa kan vi tala när vi möts igen, eller hur? Vad gör berättelsen med oss? Vilka påverkar oss, hur påverkar de oss?

Vem ska jag skriva för, undrar Sven Olov Karlsson i sin inledning. Ja, hur ska man kunna veta vem man ska skriva för? Vem vill lyssna när vi talar? Vem vill läsa det vi skriver? Vem vill fundera över samtidens frågor? Bara det blir plötsligt en spännande tanke? Vem och varför, blir en ständig undran.

Januari. Det är vilket januari som helst, inte nödvändigtvis just detta som ändå är ganska varmt.

Jag tänker på utsatthet, rädsla,  psykisk ohälsa och omsorg. Jag tänker på människor som tvingas leta källarförråd som boende för natten eller för att gömma sig, vara rädd för att synas och höras och hålla sig undan från kladdiga händer. Jag tänker också på omsorgen i de små handlingarna, som att vara busschaufför och erbjuda värme på en bänk i bussen istället för på den kalla utanför.

Det finns mycket vi kan göra - det finns mycket som samhället kan göra, och vi som enskilda personer. Vi är samhället, eller hur? Vi kan t ex skapa förutsättningar för människor att leva i trygghet, som att se andra och hjälpa. Vi kan vara aktiva medmänniskor och inte bara passera med stängda ögon.

Årsboken märks redan här, sätter spår och skrapar i min själ.

Kaffet har förlaget spillt, inte jag. För mig är det viktigt att vara rädd om böckerna. Ja, det är det säkert för förlaget också. Kafferingen (eller om det är te eller något annat) är tryckt på bokomslaget, kanske som en påminnelse om att vi ska njuta stillsamt av det goda samtidigt som vi läser, begrundar berättelserna i den här boken.

A..



#årsboken #svenolovkarlsson #bokcirkeln #norrtälje #roslagensbokhandel #enriktigbokhandel #naturochkultur

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...