tisdag 28 januari 2020

I samtal om livet - bör vi kanske också tala om döden...



I samtal om livet bör vi kanske också tala om döden, eller hur?

Vi tänker oss att inleda en samtals- och föreläsningsserie, där död, sorg & begravning - och därtill kopplade ämnen - ingår som tema. Vill du vara med i detta?

Kanske kan vi tala om frågor som;
Sjukdom & omsorg
Att umgås med de döda (forska, minnas, tänka, tala)
DNA för framtida minne

Begravningsakten
- kyrklig
- borgerlig
- andra religioner
Jordbegravning, kremering, placering av aska, mm
Finns det andra sätt att bevara/förvara kroppen efter döden, hur ser regler och tankar ut?
Kista (kan jag bygga den själv?)
Traditioner
Vita arkivet
Testamente
Att hantera sorg
Förberedelser
Hur tar jag reda på alla regler?
Hur vill jag själv att det ska vara? Stämmer det med reglerna? Kan vi påverka reglerna?
Hur vill jag leva? Hur vill jag dö? Hur vill jag begravas?
Med mera
Jag tänker att vi talar om ett ämne (eller få ämnen) per tillfälle, klurar, vrider och vänder på frågorna och hittar fler perspektiv. Fler perspektiv, fler tankar och nya spår - det är det som händer när vi frågar och samtalar - med oss själva och med varandra. Rätt som det är, är det någon som vet, har erfarenheter eller vet någon som vet. Rätt som det är törs vi tala och tänka mer, kanske blir det bättre då?

Kanske kan vi ordna en föreläsning, om det är något vi vill veta mer om?

Vill du vara med i detta? Titta i sådant fall gärna in i butiken och berätta hur du tänker om detta - eller bara anmäl ditt intresse! 

A..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...