lördag 20 juli 2024

Gilgamesheposet..




En kvinna kom in i bokhandeln, frågade efter Gilgamesheposet.

Nej, det har jag inte. Du är den första som har frågat efter det under dessa 6 ½ år. Jag kan ta hem det åt dig, säger jag.

Nej, tack, säger hon. Jag behöver den nu.

Ok, jag tar hem det ändå, tänker jag, för att fylla på i klassikerhyllan. Den ska alltid uppdateras med roligheter.

En kund står bredvid och lyssnar, resonerar om att hon har haft den, blir nyfiken, intresserad.

Några dagar går, boken kommer i en leverans. Även om ingen frågat efter den, mer än hon häromdagen, tog jag hem två exemplar. Jag noterar boken i kassaregistret och lade dem underst i högen på diskkanten för insortering i klassikerhyllan. Vid lämpligt tillfälle.

En kund passerar. Lyfter högen på hörnet, skrattar till och säger, jamen se här, den måste jag titta på. Vi fick kanske le tillsammans eftersom det var samma kund som var i butiken för flera dagar sedan när beställningen gjordes. Som om hon alltid är där, vilket hon inte är. Hon lyfte boken och sa: den vill jag ha!

Samtidigt fanns en annan kund i butiken, och vips, så var den andra boken borta också.

Jag tackar kund nr ett, som ofta pratar om finfina klassiker, som inspirerade kund två, som i sin tur inspirerade kund tre.

Bäst att jag tar hem boken igen, om kund ett ändå vill ha den när hon passerar klassikerhyllan igen.

Kanske är det fler som vill? Ja, så jag tar hem några till.

Jag tycker att det är förtjusande att kunderna peppar varandra så där väldigt fint.

Pepp!
 
A..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...