torsdag 27 juni 2024

Vi var vargar. Sandrine Collette.


Vi var vargar.

Sandrine Collette.

Editions J.


Kärlek. Värme. Fantastiska vyer. Vi sitter i hans huvud, förstår, kan följa hans resonemang och känslor. Vi ser barnet, hans rädslor, väntan och kärlekslängtan. Vilka val har de, den vuxne och barnet?


Livet är fyllt av kärlek. Ibland har vi svårt att upptäcka den. 


Berättelsen lär oss om människor, utsatthet, vildmark och kärlek. Kärleken mellan mannen och kvinnan.  Och barnet, mitt emellan.


Den berättar om barnets tystnad, i väntan på kärleken. Kommer den? Finns den?


Vad kan ett barn förlåta? Vilka spår sätter föräldrarna i barnet? Hur länge sitter spåren kvar i barnets kropp? Hur präglas barnet av sin uppväxt? Glömmer barnet de värsta händelserna om ingen pratar om dem? 


Låt oss tala om en förälders förbjudna tankar.  Var går gränsen för vad man får tänka? Och göra. 


Låt oss tala om hur en känsla kan förändras,  när något annat dyker upp.


Vem räddar vem? 


Vems barn betyder något? Vad händer med egna barn, andras och andra barn? Vem ser?


Och vi kan tala om barnens lojalitet, förstås. Kanske också om deras överlevnadskapacitet.


Jag känner bergen, ensligheten och miljön. Jag ser platsen. Jag känner mannens känslor, tankar och utveckling. Jag hör honom, lyssnar till hans tankar när han tänker på din far, sin uppväxt. Måste man gå i samma spår, eller kan man bryta egen mark när man själv blir förälder. Jag ser hans utveckling, tänker kring förutsättningar,  människor och plats. 


Vi var vargar bor i mitt huvud, säger kvinnan i rummet. Ja, tänker jag, om den finns mycket att reflektera kring. Miljöer, människor, situationer och liv.


Vi var vargar gav engagerande samtal och många positiva ord om berättelsen.  


Om den kan vi tala mycket, både idag och framåt. Boken är placerad i bokhandlerskans favorithylla, där flera av våra braiga bokcirkelböckerna finns representerade. Ja, också förlag,  klassiker och annat att uppmärksamma. Välkommen. 


Tack till förlaget Editions J för ännu en finfin utgivning. 


Tack till bokcirkeln som valt den till sin läsning och samtal. 



  • Mer om bok och förlag här



#vivarvargar #editionsj #sandrinecollette 

#Kulturtorget #platsendärsamtalförs  #roslagensbokhandel 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...