lördag 30 mars 2024

Jag tänker på sorg.





Jag tänker på sorg, Jag tänker på förlusten av ett barn. Jag tänker på sjukdom, suicid, olyckor och mord. Jag tänker kring vad det gör med familjen och vännerna, de som är kvar, hur det sätter spår och sår sorg i själen för resten av livet för resten av livet. Vi behöver tala om det, om död och sorg. Och hur livet levs sen.

Jag läste barnboken (från 3 år) Vi är fem och vi är fyra, som gör det möjligt att prata med ett barn om sorg och saknad efter ett barns död. Boken är klok och fin, talar t ex om att vi är mer än sorg, vi är också skratt och liv. Vi måste få tala, visa, berätta och känna alla våra känslor i livet. Vi kan skratta utåt, känna glädje, fast vi gråter inombords. Livet levs med många nyanser.

Jag ska också läsa boken Peter, skriven för vuxen läsare av Dmitri Plax. Hans 16-årige son blev mördad. Hur hanterar man livet sen, när det viktigaste är borta på en sekund? Ja, att skriva är en nyckel för en författare, men det gör också omåttligt ont. Vad kan jag, som läsare, lära mig genom att läsa andras berättelse? Hur kan jag se och bekräfta hans och andras sorg. Ja, mina egna reaktioner genom hans text, känslor och tankar är viktiga, men hur ser vi den andres känslor utan att platta till dem? 

Kompismössan av Nadia Tolstoy, en barnbok (förskoleålder), handlar också om sorg, men att förlora en vuxen livskamrat och att vara ensam på förskolegården.

Om inte mitt eller ditt syskon, barn eller mormor dött, så kan vi tala om någon annans. Det är kanske lättare om det inte direkt berör oss själva, att förklara och tänka genom att försöka sätta sig in i någon annans sorg. Utan plattityder, istället med eftertanke - ja, svårt, på gränsen till omöjligt, men ändå. Att lyssna och begrunda andras erfarenheter lär oss om andra, ger nya nyanser i livet och då också sånt vi inte själva mött. Det är viktig kunskap.

Att prata om sorgen tillhör livet. Låt oss lära oss, öva och bli bättre på det. Det gör skillnad för hälsan. Vi har samtalsgrupper för kvinns och män, som lyfter den typen av samtal. Finns intresse så ordnar vi en plats till dig. Berätta gärna vilken typ av samtal du behöver.

Böckerna (och samtalen) finns i Roslagens bokhandel vid Lilla torget i Norrtälje. Tar böckerna slut tar jag hem dem på nytt. Igen och igen. Samtalen tar inte slut, vi håller dem levande här.

A..  

#DmitriPlax #Peter #ersatzförlag 

#viärfyraochviärfem #lavaförlag #annafurness #rekajambrich 

#kompismössan #nadiatolstoy #idusförlag 

#platsendärsamtalförs #kulturtorget #roslagensbokhandel 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...