onsdag 6 mars 2024

Driftens väg. Lise Trembley.


 

Driftens väg. Lise Trembley.


Eveline-dahlior.


Jag tänker kring rik, fattig och ursprungsbefolkning. Jag tänker kring grupper som inte ses, umgås och lära känna varandra. Och om rädsla.


Alla i berättelsen, även männen, heter kvinnonamn. Det gör det svårare för mig att förstå sammanhanget. Beror det på att jag inte försöker tillräckligt hårt? 


Hon säger att männen inte behöver veta allt. Om det kan jag förstås hålla med. Var och en behöver sin egen sfär. Men, hon gör en abort utan att han vet. Vad säger det om relationen och beslutanderätten. Kanske inget, vad säger du? Vad gör det med relationen, det man inte vet? 


Hur plågar döden oss? Martha plågades av att överge sin trädgård. Hon hade lagt mycket tid på den. Nu skulle hon dö och hennes man skulle sälja huset. Hennes dahlior skulle gå om intet. Ingen - inget - kunde trösta henne i den sorgen. Hur förstår vi den?


Kvinnan talar om otrohet och hur hon ser på sin fd make. Jag tänker på hur känslor förändras  för den man lever med. Ju mindre man talar med varandra, desto mindre förstår man den andre. Att tystna och inte göra saker tillsammans blir att inte vårda sin relation. Gör man det aktivt eller passivt, av omsorg eller inte. Omsorg om vad och vem?


En kvinna förälskar sig i en ung man. Hon gifter sig med honom. Uppslukas. Snart förändras bilden. Han vill inte vara med henne, bara försörjas. Hon förtvivlas, förlorar vänner, lägger på sig vilket, mm. Vad leder kärlek till? Det gäller att tänka till först, men vem vet vad som komma skall? Hur ska man veta?


Skam är en förskräcklig känsla. Den känns trots att den borde ligga hos någon annan. Mannen är otrogen, kvinnan känner skam över att ha blivit ratad. Hon ser alla titta på henne, tänker att de tänker om henne. Hon skäms. Skam är verkligen en onödig känsla, tänker jag. Den borde vi oftast bara kasta av oss, ja, hur nu det är möjligt? Hur styr vi själva över våra känslor? 


A.. 


Mer om Driftens väg här

#Driftensväg  #LiseTrembley #Evelinedahlior #ramusförlag #roslagensbokhandel #bokcirkeln #förälskelse #otrohet  #skam #trädgård


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...