fredag 15 mars 2024

Jag sjunger och bergen dansar...

 


Jag sjunger och bergen dansar.
Irene Solà.

I de pyreneiska bergsbyarna i norra Katalonien levs livet under de kvardröjande skuggorna från historiens krig. Här träffas bondpoeten Domènec en dag av blixten. Efter sig lämnar han hustrun Sió och deras två barn Mia och Hilari, som tillsammans minns och skapar sina liv.

Det här är katalanska berättelser och magisk text. Det är som poesi som njuter sig fram över sidorna. Människor, djur och natur, där också hunden, blixten och björnen kommer till tals. Vem är det som berättar, tänker jag, när jag inser att det är blixten eller björnen. 

Vad är en skröna, eller en sägen. Vad är historia och vad är fiktion? Vad är en berättelse som vandrat i bygden över tid? Hur uppkommer fester, varför? Och hur utvecklas de över tid? Vad står björnen för? Vad är en vattenkvinna? Kan man springa ifrån en blixt? 

Jag sjunger och bergen dansar handlar om människorna i byn, men också om bergen och naturen. Det är en roman, skriven med ett vackert och poetiskt språk. Berättelserna bildar en helhet, där bergets natur och människor finns. Var och en tillsammans, blir viktiga delar att foga samman. 


Anette Grinde 

Roslagens bokhandel vid Lilla torget i Norrtälje. 


Text till Svenska kyrkans boktips mars 2024.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...