lördag 20 januari 2024

Nu vill jag att de sexuella trakasserierna upphör!

 

Nu vill jag att trakasserierna upphör. Jag vill inte vakna en morgon till med obehaget växande i kroppen. Nu har det pågått länge, för länge och utan att han har förstått att det är vidrigt. 

Jag vill inte se, känna och uppleva den bristande respekten mot mig som människa, kvinna eller butiksägare. Jag vill inte känna obehag när jag ser honom i dörren. 


Sexuella trakasserier är t ex när någon rör en annan person utan tillåtelse. Kramar, stryker sig mot, osv. Det är när någon pratar eller insinuerar sexualitet, tyck om eller motsvarande. Sexuella trakasserier är det upprepade tjatet om att man tycker om, att man vill ligga, att man vill, vill och vill. Som mottagare är det vidrigt. 


Jag ska inte behöva markera, hårt, igen och igen, att jag inte vill. Jag ska inte behöva backa, runda bord och hyllor, stå bakom en skärm för att hålla mig undan händer och kropp. Jag ska inte behöva svara; nej, du ska bara swisha belopp för bok eller aktivitet, inte skriva vad du vill eller tänker om mig när du betalar för något i butiken. 


Jag tycker att det är roligt att retas, säger han när jag återigen protesterar. Det är inte att retas, det är bara ett förjävligt beteende. Det är polisanmälningsbart, men jag tänker inte lägga mina eller polisens resurser på honom. Men, nu jävlar får han lägga av. Jag tänker inte porta honom, för jag portar ingen, men jag vill att han ska veta att hans agerande är vidrigt. Han har hustru och barn. Jag undrar vad de skulle säga om de visste hans tankar och göranden. Ja, tankar inombords är ju en sak, men att uttala och trakassera är en annan. 


Jag kommer, i butikens olika samtalsgrupper och aktiviteter, att lyfta frågan om sexuella trakasserier. I bokcirklar, i samtalsgruppen för kvinns och i samtalsgruppen för män (där är jag ju inte med, men kanske kan jag hoppas att de lyfter frågan där). Jag avser lyfta sakfrågan - vad är sexuella trakasserier - vid varje tillfälle jag kommer åt under den närmaste tiden. 


Jag kommer inte att namnge eller peka på honom vid något tillfälle, men sakfrågan kommer tydligt att landa på bordet i mina kanaler. 


Sexuella trakasserier är inte ok. Inte mot mig och inte mot någon. 


Har du fått ett nej, så lägg bara av. 


Anette Grinde

Roslagens bokhandel vid Lilla torget i Norrtälje


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...