söndag 21 januari 2024

#12samtal. En handlingsplan för hopp. Kinna Skoglund och Adam Sjöborg.


#12samtal 

En handlingsplan för hopp.

Kinna Skoglund och Adam Sjöborg.


Jag har inte tid, men gör det ändå. Jag läser #12samtal. Funderar. Undrar. De har samtalat med personer som driver frågor, är aktivister och förändrar. De är ihärdiga och påverkar. Boken är lättläst, har korta kapitel om var och en, lyfter människor och ämnen.


Jag läser för att en kund uppmärksammat mig på bokens existens. En kund som beställer böcker om miljö, klimat och demokrati. Hon arbetar aktivt med frågorna i påverkande ställning. Hon pekar därmed ut någon form av riktning för mig, det är viktiga frågor. Jag är tacksam för det. Jag pekar henne också ibland. Jag är glad att jag kan.


#12samtal innehåller korta samtal/intervjuer och lyfter sakfrågor och förutsättningar. Vad är viktigt? Jag tänker att de är en smula ytliga, men ändå viktiga. Varje samtal, varje text i boken, kan lägga grunden för något mer. Det kan skapa förståelse, förändring, uppmärksamhet eller riktning. Det kan få mig att se en problematik med nya ögon. Jag kanske lyfter blicken, ser andra sammanhang. Och också ser något utanför. Jag eller du behöver inte pricka just det här, men vi kan hämta inspiration ur andras drivkraft.  Säger vi ifrån när det behövs? Vad krävs för att vi ska göra det?


I boken möter vi människor som har gjort och gör skillnad. De har gjort skillnad för sig själva och för andra. Någon har dragit sig upp över kanten trots att förutsättningarna varit orimliga. Många gånger har det berott på en inre drivkraft, men också på unika möten där människor sett dem. Vettiga vuxna är av vikt. Vilka människor påverkar dig i positiv riktning? Hur hämtar du kraft från dem? Gör du det?


Idag tänker jag på människor som gör skillnad. 


Tack, till er som gör, i stort och i smått.


Ja, boken finns i Roslagens bokhandel vid Lilla torget i Norrtälje.


A..



#kinnaskoglund #adamsjöborg #vistoförlag #aktivism 

#roslagensbokhandel #platsendärsamtalförs #kulturtorget  #svtbabelsbokklubb #svtbabel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...