fredag 19 januari 2024

19/1-24. Rapport från ett samtal! (Nästa samtal 16/2-24)

Vi behöver platser där vi möts för samtal tillsammans. Det här är en sådan plats. 

Ja, det har jag sagt förr och säger förstås igen. Samtal och möten är livsviktigt. Det kan vara olika typer av samtal, som kan generera olika, nytt och mer. Det kan vara sakfrågor, gemenskap och liv. För att det är genom samtal vi växer, för att samtal är befruktande och livsnödvändiga.

Till idag (19/1-24) bjöd Mångfald Tillsammans (ideell förening) - som ofta samarbetar med bokhandeln och nyttjar bokhandelns lokaler - in till ett samtal om hembygd. Alla, var och en, liksom föreningslivet med hembygdsföreningar i spetsen var inbjudna. Till samtalet kom ideella, glödande människor från flera föreningar, men också intresserade privtpersoner. 

Vi talade om folkdräkter, vad olika föreningar vill och gör, vad vi kan göra tillsammans. Vilka känner du? Vad vill och kan de? Deltagarna sprudlade, jag ser och hör att det finns vilja och glädje här. När man ser att det är fler som vill och försöker, skapas gemensam energi som för var och en framåt. Det är genom samtalen vi växer, nästan oavsett vad ämnet är. 

"Jag försökt i tre år utan att det hänt något. Nu ser jag att det finns fler. Då kan det bli. Då ska jag fortsätta."

Jag tackar för dagens samtal. Jag tackar er som kom. Jag tackar för glöd och lust. 

Tack.

Anette Grinde

Mångfald Tillsammans (ideell förening)

Vårt nästa samtal är den 16/2-24 kl 0900 i bokhandeln. Föranmälan till bokhandeln, ja!


  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...