söndag 21 januari 2024

Morgon och kväll. Jon Fosse.

 



Om födsel och om död. Om livet. 


Han skriver speciellt, den där Jon Fosse. Det är vackert, ja, kanske också lite svårt, men jag lär mig gärna. Jag läste nyligen Melancholia. Den var plågsam, sett till ämnet, men en fantastiskt skriven berättelse. Den tog sig innanför huden, in i mig, in i andra, väckte känslor, gav nya tankar och fantastiska samtal. Vi talade om våra tankar, hur vi är och hur vi läser. Hur vi anstränger oss eller inte. Vi talade också om hur andras ansträngningar i en grupp påverkar oss, vilken skillnad det gör för samtalet när vi berättar om kunskapslyften och eftertänksamheten. Icke-ork-känslorna gör sig bäst när de inte uttalas, säger någon. Ja, så är det verkligen, tänker jag. Lärdom ger oerhört mycket mer till andra. Det är så vackert att höra även det lilla som för oss framåt. Melancholia bar svåra ämnen, men var fantastisk att tala om. För att gruppen gjorde det fantastiskt, talade med förståelse och insikt om innehållet.


Nu har jag läst Morgon och kväll, om födsel och död. Jag blir infångad i text och berättelse. För att jag vill det. Anstränger mig, vill lära mig, förstå. Jag njuter, plågas och förundras. Vad är liv, vad är död, vad är fantasi, vad är skeenden mitt emellan? Hur ser övergången ut mellan liv och död? Hur ser vi? Hur tänker vi? Vad är mitt i? Vad är sant?


Han berättar om födelsen. Om far och mor, om traditioner, om dåliga omen, vad man får och inte. Han berättar om att förundras över det nya livet, hur märkligt det är. Obegripligt, men magiskt. Han berättar om kärleken.


Han berättar om döden, som blir ett avslut på livet. Livet här, för det kommer något nytt, annat, sen. Han berättar om kärleken till hustrun, till barnen och livet. Stret, havet, stormen, fisket, kunderna och tillfälligheterna. För vad hade hänt om den första kvinnan blivit hans och inte den som kom strax efter. Hur hade hans liv sett ut då? 


Jag läser gärna mer av Fosse. Det hade inte blivit något alls utan Nobelpriset i litteratur, så jag är tacksam för det. 


Tack, för samtal. Tack, för Nobelprisets existens. Tack, för läsning. Tack, för översättning. Tack, för litteraturens kraft.


A..




#jonfosse #morgonochkväll #melancholia #albertbonniersförlag

#kulturtorget #roslagensbokhandel #platsendärsamtalförs




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...