tisdag 9 januari 2024

#12samtal. En handlingsplan för hopp. Kinna Skoglund och Adam Sjöborg



#12samtal 

En handlingsplan för hopp.

Kinna Skoglund och Adam Sjöborg


Jag läser #12samtal och tänker kring människor som gör. De finns de som strävar i rättvisans tecken hela tiden, samtalar och lyfter blicken. Ser vi dessa, kan vi inspireras och ta efter? Ja, först kan vi informera oss, betrakta deras strävande. Se hur vi kan följa, uppmärksamma och skapa ringar på vattnet. Vad är viktigt?


En kund kom in och hämtade en julklappsbok. Hustrun hade beställt Greta Thunbergs fantastiska Klimatboken, sagt till sin man vad hon önskade och han hämtade. Jag frågade: behöver du en påse? Han skrattade till, sa något i stil med: nej, jag är gift med Karin, det skulle hon aldrig tillåta. Han log, jag kände kärlek, värme och glädje. Det är livets alla grundprinciper som spelar roll, tänker jag. Det lilla som är del av något större, blir stort. Vi präglar varandra, sätter spår. Han sa det med värme, jag tolkade också in kärlek och gemensamt driv i orden. När man håller i dem, de kloka principerna, kan vi hjälpas åt att förändra. Det lilla och ständiga samtalet ger ringar på vattnet. 


Att tala i Morgonandakten är ett fantastiskt tillfälle att sprida ord om några av mänsklighetens viktigaste frågor, tänker jag också när jag läser vidare i #12samtal. Ja, man måste hitta nya sätt att få sin plats i etern.


Kanske är #12samtal något att tala om hos mig, på min plats vid Kulturtorget i Norrtälje?





#12samtal 

#enhandlingsplanförhopp  #kinnaskoglund  #adamsjöborg  #vistoförlag 

#paulasharma #morgonandakten #p1  #gummisnodd #bangladesh  #livegenifabriken #rättvisaarbetsvillkor #schysstaarbetsvillkor 

#roslagensbokhandel  #kulturtorget  #platsendärsamtalförs #människorgörskillnad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...