fredag 27 maj 2022

Vi väljer vår läsning...


Vi bokcirklar i bokhandeln. Bokhandlerskan lägger fram fem olika böcker som gruppen väljer bland. Valet sker genom en tyst och demokratiskt enkel  röstning, där var och en i rummet noterar två av titlarna. Vi avstår att påverka varandra genom ord, suckar, glädje eller kroppsspråk.

Jag tänker ofta på hur vi uttrycker oss och hur det påverkar andra. Hur vi ser och tänker, i olika situationer. Ingen i rummet vill ont, bara säga sin tanke. Det kan ändå skapa ont i någons inre. Kanske går det inte att undvika? Hur tänker vi när vi talar? 

Jag lägger fram en bok, läser baksidestexten och ser i ögonvrån hur en av personerna i rummet frenetiskt skakar på huvudet. Vi har strax innan enats om att hålla i vårt kroppsspråk, våra suckar, våra ord och vårt glädjefnatt för att inte påverka varandra. Ingen väljer boken hen skakat på huvudet åt, trots att jag vet att flera ville läsa den. Hänsynen till den andre är tydlig. 

Vid ett annat tillfälle säger någon skarpt: "jag vill inte läsa mer om mor och dotterrelationer, jag är så trött på det." På bordet ligger sådana böcker. Någon har tidigare bett mig lägga fram några av de föräldrarelationsböcker som är aktuella just nu. Vid valet är det ingen som väljer, det visar sig att det beror på vad den andra sagt. Orden gav felriktad hänsyn, en av fem fick sin vilja fram trots att de andra ville läsa om mor- och dotterrelationen i boken som låg på bordet. Vi missade en riktigt bra bok med många samtalsbara ämnen. Jag ber att ni inte ger uttryck för era känslor vid valet, det påverkar andra. Jag förstår att det är svårt, men i spelets regler ingår att valet ska ske utifrån vad var och en vill läsa, opåverkad av andra. Vi påverkas i nästan allt, men jag ber er att ni väljer det ni, var och en, vill läsa. Det är det personliga valet som spelar roll här. 

I en annan cirkel sa någon: "det här vet vi ju allt om sen förr, eller hur? Är det verkligen någon som inte känner till det här? Varför ska jag läsa sånt här? Det här är inget nytt." Samtalet tystnade. Jag hörde hur lusten att prata försvann ur rummet, hur obekvämligheten skruvade på sig. Vem vill säga; jag vet inte? Det tog en stund att återfinna samtalsglädjen, som fångade människorna i berättelserna, händelserna för just de karaktärerna, livet och viljan att förstå läsningen och mänskligheten. Vi sätter  vårt fokus till att se och lära, längtade efter ett lustfyllt samtal. Vi läser om människor och deras liv, alla är olika, precis som ditt och mitt. Alla kan lära sig nytt, om vi vill lyssna. Det är helt ok att avstå hårdhet och negativitet en i ett samtal som vill lyfta människorna i rummet. Att lyssna och försöka förstå är en stor del av samtalet. Hur påverkas du när du möter hårdhet och negativitet i jämförelse med konstruktivitet och utforskande av det vi har läst? Vad gör det med din känsla för samtalet och den fortsatta inriktningen? 

Vi tycker olika, är olika, fungerar olika och tänker olika, ja, men hur tänker vi i ett samtal? Hur ger vi varandra plats och hur kan vi växa? Hur påverkar vi andra när vi talar och hur lyssnar vi? Kanske är det en omöjlig uppgift att förstå hur vi påverkas av andra i rummet eller påverkar andra när vi själva säger och gör. Ser du hur det blir när du säger si eller så? Tänker du på det eller vill du bara säga det du tänker? Ja, hur gör vi? 

Vi vill tala om innehållet, säger jag igen och igen. Hur tänker du om det, när du i nästa mening säger; den här tycker jag om eller den här tycker jag inte om? Syftet med mötet är att vi talar om innehållsfrågor, inte känslan om bra eller dåligt och vi är inte där för att sänka författare eller översättare. Vi är där för att fundera över innehållet, vi är där för ett höjande samtal och för att lära oss något nytt. Kanske är det något om levnadssätt, statsskick, tidsanda, tidsmarkörer, utsatthet, förhållanden mellan varandra, karaktärernas egenskaper och situation, deras liv, mm. Hur ser den här personens värld ut, i boken? Hur förstår vi den? Vi har inte mött de här människorna, de här karaktärerna förut. Andra, ja, en annan situation, ja, men inte de här. Låt oss tänka på hur vi talar, hur negativitet påverkar samtalet och hindrar andra att glädjas. Låt oss vara varsamma om varandra.

Samtalet syftar till att lära sig nytt och tala i ett lustfyllt och hänsynsfullt samtal. Vi är ju ännu inte fullärda, eller hur? Lyssnandet är en stor del av ett samtal, så låt oss lyssna på varandra här. 

A.. 



#viväljervårläsning  #vilyftervarandra  #magiskläsning  #bokcirkeln #jagbokhandlar  #roslagensbokhandel  #välkommentillnorrtälje  #välkommentillbokhandeln  #kulturtorget  #kulturiroslagen #platsendärsamtalförs 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...