tisdag 31 maj 2022

Samtal i gruppen...


Klargöra
?

  • Vad menar du med... 
  • Kan du förklara... 
  • Jag undrar över... 

Frågande?

  • Vad tänkte du om...
  • Varför gjorde...
  • Jag förstår inte....
  • Vad tänker du om..

Kopplingar 

  • Jag kan relatera till... 
  • Jag kopplar samman handlingen med... 

Egna åsikter (utveckla!) 

  • Jag gillade hur...  Varför?
  • Jag tycker inte om..  Varför?
  • Jag håller med...  Varför?
  • Jag håller inte med... Varför?
  • Jag tänker att... Varför?

Spekulera 

  • Vad hade hänt om...

Omslag & baksidestext

  • Hur tänker du om omslag och baksidestext? 
  • Hur spelar omslaget roll för din läsning? 
  • Hur spelar baksidestexten roll för din läsning? 
Förväntningar & känslor
  • Hur påverkade dina förväntningar din läsning? Kunde du ställa om? 
  • Blev du arg, glad eller känslosam på annat sätt under din läsning? Hur och varför? Hur påverkade det din läsning? 
  • Kan vi styra hur vi påverkar oss själva i vår läsning - så att vi får en bra eller dålig läsupplevelse? 
Recensioner 
  • Har du läst recensioner om boken? Håller du med? Hur har recensionerna påverkat din läsning? Står du för din tanke om hur boken var eller har du justerat din tanke efter läsning av recensionerna?

Karaktärerna

  • Hur tänker du om karaktärerna? Hur är de beskrivna? Vad har de för egenskaper? Känner du någon sådan person? 
    • Hur ser den yttre bilden (kläder, hår, kort, lång, smal, kraftig, speciell stil, etc)?
    • Hur är hen som person?
    • Hur ser hens releationer ut i förhållande till andra människor? 
    • Ser du personen framför dig? 
Språk
  • Vilket språk använder författaren? 
    • Vardagligt? Gammaldags ord? Högtidligt, stolpigt? Slang? Ungdomsspråk? Svordomar? 
    • Hur påverkas du av språket? Vad gör den med din läsning och din förståelse av texten?
  • Är stilen poetisk, vardaglig, ironisk, journalistisk, neutral, dramatisk? 
    • Hur påverkas du av stilen? Vad gör den med din läsning och din förståelse av texten?
  • Är meningsbyggnaden enkel eller komplex? Långa eller korta meningar? Hur är tempot i boken? Hur påverkas du av meningsbyggnad och tempo?
  • Hur påverkas din läsning av korta eller långa stycken, korta eller långa kapitel? Hur påverkas din läsning av en bok som saknar stycken eller kapitel? 
Miljö, plats och tid?
  • Var utspelar sig händelserna? 
  • Vilka tidsmarkörer hittas i texten? När utspelar sig berättelsen?
  • Spelar tid och plats roll för berättelsen? Hur? 
  • Känner du lukt och ljud? Ser du hur det ser ut? Känner du karaktärernas upplevelser?

Får alla lika mycket plats i samtalet i gruppen? 

Cirkelns önskan är att alla ska få plats, alla få möjlighet att tala, ingen ska bli avbruten och eftertanke råda. Hur lyssnar vi och hur förstår vi varandra? 
  • Talar någon mer än andra i rummet? (Alla ska få lika mycket tid i samtalet, hur gör man för att det ska bli så?)
  • Hur fördelar vi samtalsutrymmet? 
  • Finns tid för tystnad och eftertanke? 
  • Avbryter någon andra? Hur kommer vi bort från det? 
  • Vem eller vilka svarar på ställda frågor? 
    • Hur görs det? Rakt ut eller genom att frågeställaren ger hen ordet? Hur hittar vi struktur i det? 
  • Hur samtalar vi? 
    • Lyssnar alla på varandra?
  • Vi har ett pågående samtal i gruppen, det handlar om boken. Vi alla i rummet har fokus på just det samtalet. 
Ja, hur gör vi för att alla ska få lika mycket plats i samtalet? 

Att bokcirkla är guld för själen. Att njuta fridfulla samtal, där vi lyssnar på varandra även om vi inte är överens, är magiskt vackert.

A.. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...