söndag 22 maj 2022

17-21/5-22. Jag vill tacka!


Jag vill tacka alla er som varit involverade i Norrtälje litteraturfestival 2022. Jag vill tacka er som har lagt tid och lust, engagemang och glädje på festivalen som kopplat till barn, unga och vuxna ur olika perspektiv. Detta var första gången vi genomförde evenemanget. Det finns utvecklingspotential till kommande år, jag tänker att vi kommer att tänka; mer och större. Jag tänker också att det här blir en återkommande evenemang i vår stad, där litteratur och kultur ger mer för fler. Tillsammans är också mitt måtto;  ju fler som deltar och arrangerar, desto mer har vi att ge till våra medmänniskor i bygden. Ringar på vattnet är ju en god grej. 

Jag vill tacka Cecilia Grape, Lina Jakobsson, Nils Håkanson, Mickaela Persson, Gunilla Tähti Wigge, Lise-lott Ökvist, Malin Tyberg, Charlotte Sirc, Selene Hellström och Axel Burenius för ord om författarskap, uppkomst av historier och hur de tänkt om berättelserna. Jag vill tacka för samtalen, de lyssnande öronen och glädjen som spridits till alla läsare. Det är något annat att läsa en bok när man mött författaren själv. Man kan sätta bild på texten ur ett annat perspektiv, när man ser honom eller henne framför sig. Utan författarna och ord om text och läsning vore en litteraturfestival ingenting. Jag tackar er från djupet av mitt hjärta. 

Malin Tyberg och Mickaela Person skriver poesi. Deras ord i texten, Mickaelas läsning över torget sätter fokus på ordet, höjer glädjen för oss alla. Sorg och livserfarenheter gör skillnad för oss alla när vi lyssnar och låter det fästa inom oss. Det är en fröjd för själen är läsa och höra deras ord. 

Människors kraft och inspiration spelar stor roll för ett arrangemang. Ensam själv rår man inte långt. Med glädje och ihärdighet kommer vi längre, människors glädje ger ringar på vattnet och skapar mer. Jag vill särskilt tacka Mike Lindblom, Nonne Boman och Joanna Wåhlin för tid, klokskap och engagemang kring händelserna runt Kulturtorget. Ni har deltagit både i planering och genom tydligt  "hands on" på Kulturtorget. Stort tack! Utan er vore inget möjligt. 

Jag vill tacka Staffan Engstrand på Norrtälje Stadsbibliotek för evenemanget på biblioteket med Nils Håkanson och Mika Wallander med hennes medarbetare för samtalet med Omi Söderblom på Mariagården, Svenska kyrkan, Norrtälje. Det var fantastiska samtal och efterpratet i bokhandeln har skapat mer för fler. Vi gläds åt alla nya samtal ett evenemang ger. Det är tydligt att inget bara stannar  vid ett enskilt arrangemang, det fortsätter i tanke, samtal och handling dag efter dag. Vi växer med varje samtal som förs. Med Biblioteken Norrtälje och Svenska kyrkan arbetar jag gärna mer. Det är viktiga samhällsplatser, tillsammans kan vi göra mer för det viktiga och fördjupande samtalet, liksom för läsning, skrivande och kulturens utveckling. Tack, till er alla för bidrag till vårt gemensamma växande. 

Jag vill tacka alla barn och ungdomar som satt sig ner och tänkt tankar kring text, format och klistrat ord med allvar och glädje. Det var en fröjd att se hur koncentrationen skapade lugn hos ungdomarna, hur stöket la sig i själen och hur orden och meningarna växte fram på pappret de hade framför sig. De som dessutom vågade ställa sig med en mikrofon och orda ut över torget höjde sig själva till en nivå som många aldrig skulle våga. Det är något av det största någon kan göra; skriva och tala inför andra. Ta sig ton och låta rösten höras över nejden. Det är en möjlighet som är väl värd att fånga. Jag är tacksamt glad för varje människa som tar sig modet att våga.  

Jag vill också tacka er övriga som bidragit med resurser av olika slag för att bjuda in författare, skapa evenemang för ungdomarna, lyssna till ord om skrivande, översättning och möten. Utan er vore vi ingenting. Tack till Kulturgruppen Kulturtorget, Norrtälje kommun, Norrtälje 400 år, Mångfald Tillsammans, Biblioteken Norrtälje, Svenska kyrkan, Sensus studieförbund, Svenska Akademien, Roslagens Sparbanks stiftelser och Café Rekommenderas. Tack också till Norrtelje Tidning och tidningen Svensk Bokhandel som har skrivit om evenemang och litteraturfestival. Tack, för lust och glädje stor. 

Tack också till er alla som deltagit, som lyssnat, som samtalat och som skrivit text och poesi och talat på torget. 

Ni alla är guld för min själ. Ni skapar glitter i livet och bubbel i blodet. Ni gör mig outsägligt glad.

Nu tar det uppföljande arbetet och vår plan för framtiden vid, vi summerar och talar om våra erfarenheter i det här projektet. Därefter påbörjas arbetet med kommande aktiviteter, där våra erfarenheter också får prägla framtiden. Kulturgruppen Kulturtorget samlas och ställer sig frågor som t ex; Vad gör vi under hösten för kulturens väl i vår stad? Hur ser Norrtälje litteraturfestival ut för 2023? 

Välkommen du som vill delta. 


Anette Grinde
Bokhandlerskan i Roslagens bokhandel vid Lilla torget i Norrtälje.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...