fredag 6 maj 2022

Läs, bara läs!


 - Jag kan inte läsa på dagen, bara på kvällen, säger kvinnan som vill ha en pocket (så hon inte slår sig om hon somnar med boken över sig.) Hon säger; Jag hör min mammas röst, man får inte läsa på dagen, då måsta man göra nytta.

Nu har jag hört det flera gånger, flera årsrika kvinnor har sagt detta.
- Åhhh, nej, säger jag, ni är inte förtappade. Läs, bara läs.
- Är det sant, får jag det? Är jag inte förtappad då?
- Nej, det är du verkligen inte. Du förkovrar dig, lär dig nytt. Det är ju viktigt att läsa.
Varför har vi dessa gamla ord kvar inom oss, sånt vi fått oss itutat i barndom som ligger kvar i evig tid?
- Läs, bara läs. Njut, bara njut. Till frukost, mitt på dagen och på kvällen, eller hela dagen lång! När du vill, så ofta du kan.



Välkommen till
Roslagens bokhandel vid Lilla torget i Norrtälje!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...