torsdag 22 april 2021

Mitt Roslagen - 22/4-21 - Vilken jord kan vi växa i?


Vilken jord kan vi växa i? 

Jag stoppar ner fingrarna i jorden, tittar på den svarta kompostjorden. Där finns gräs, rabarberblad, vegetabiliska matrester och annat mums som nu är jord. Jag lyfter tillbaka avokadoskalen och låter dem fortsätta frodas i komposten. Det tar sin evinnerliga tid att göra jord av skalen om man inte klippt dem pyttesmå. Jorden är frodig och vacker. Potatis, chili, lök och blomster kommer att skjuta fart när kompostjorden används. Vi kommer att se hur det växer, dag för dag, med hjälp av sol, vatten, värme och omsorg. 


På min morgonpromenad till bokhandeln passerar jag ett litet hus, bara lite större än en friggebod. Under den förra odlingssäsongen odlade kvinnan tomater. Jag såg dag för dag hur de växte från smalt späda till enorma. Hon började inomhus i de små fönstren för att sen flytta ut plantorna i det fria. Det är tydligt att man inte behöver bo stort för att åstadkomma växtkraft. Den som vill och förmår, verkar kunna. Den som har kärleken i sig kan. Hon kan det jag hade sett som omöjligt, inte ens försökt. Jag imponerades av det vackra och ståtliga plantorna. Jag imponeras av hennes beslutsamhet. 


Strax senare passerar jag ett större hus med en underbart växande trädgård. Lite oredigt, underbart och till synes vildväxande njuter växterna ut sig i styrka, färg och form. Jag vet att det inte är vilt, det är nogsamt uttänkt och fröjdefullt gjort. Det är en fröjd att se. Kryddor, tomater och blomster gör sig vackert där. Höns skulle också passa. Vi får se vad de gör. 


Det kan växa både när utrymmet är gott eller när det är trångt, det ser jag tydligt i trädgårdarna, på balkongerna och i fönstren. Det är inte det som gör skillnad. Det är istället att det som görs, görs med omsorg och kärlek. Där en god jordmån finns, där växer blomstren och grönsakerna så det knakar.


Gäller det oss människor också? Kanske stämmer det. Ibland gör vi själva skillnad, ibland är det andra som gör. Det finns människor som gör stordåd även i trånga utrymmen. 


Jag läser Shuggie Bain, om en fattig familj med en våldsam och alkoholdränkt familjesituation i Glasgow på 1980-talet. Den innehåller så mycket trängsel, utanförskap, fattigdom, vrede och sorg så det gör ont i själen. Hur är det möjligt för människor att växa, eller bli vuxna livet, när det är så ohyggligt trångt, både fysiskt och psykiskt? Att vara förälder eller barn är svårt när man inte själv kan växa, det märks tydligt i Shuggie Bain. 


Ja, det märks också i Berätta aldrig det här, som rör frågor som barndom, föräldraskap och självmord. Kanske vore Frida Boisens bok bra som ett underlag till ett samtal om självmord igen? Vi har talat förr på temat, den 3 maj är det dags igen. Hur kan man växa sig hel - oavsett sin uppväxt och problemen i nära relationer - är en fråga att ställa sig efter läsning av dessa båda böcker. Vilken växtkraft finns i oss? När dör vi i själen och vad behöver vi för att växa igen? Där en omsorgsfull jordmån och kärlek finns, där växer människorna. 


En annan fråga för växtkraft är våra - dina och mina - barn som skapar lycka för sig själva och sin omvärld. Gurglandet, skratten, gråten, envisheten, de nya försöken och nya erfarenheterna i de nya generationerna gör att också jag växer som människa. Jag (som inte sjunger) sjöng Prästens lilla kråka och stöp i diket tillsammans med mitt barnbarn, satsar på övningskörning på mc med min ena dotter och ser den andra växa med klokskap och ansvar för sin magiskt växande familj. 


Jag behöver min familj, mina barn och samtalande människor. Jag behöver böcker för att växa. Jag behöver tillhörigheten till mina värden, de som omsluter andra. Där en omsorgsfull jordmån och kärlek finns, där växer människorna. Låt oss göra stordåd tillsammans idag.


Vad behöver du? 


Anette Grinde 


Publicerad i Mitt Roslagen 22 april 2021 - sid 40 

https://issuu.com/mittro/docs/mittroslagen_210422 



Länkar om böcker, om bokhandeln, om bokhandlerskan, om projekt och annat skoj!












Mitt Roslagen - övriga nummer 2021





Mitt Roslagen 11/3-21;  https://issuu.com/mittro/docs/mittroslagen_2105_210311

Mitt Roslagen 25/2-21; https://issuu.com/mittro/docs/mittroslagen_210225

Mitt Roslagen 11/2-21; https://issuu.com/mittro/docs/mittroslagen_210211

Mitt Roslagen 28/1-21; https://issuu.com/mittro/docs/mittroslagen_210128 (upplaga 31442 ex)

Mitt Roslagen 14/1-21; https://issuu.com/mittro/docs/mittroslagen_210114 (upplaga 31442 ex)










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...