tisdag 27 april 2021

Handbok för demokrater - Ola Larsmo

Demokratiska samtal 27/4-21.

Textunderlag för samtal; Handbok för demokrater - Ola Larsmo - Upp till varje folkmord i historien går en ramp av ord. 

Orden, hatgrupperna och kommentarsfälten triggar hat och skapar oreda och sorg i samhället. De gör skillnad, och då inte i positiv bemärkelse. Ola Larsmos artikel är väldigt viktig och jag tänker att vi alla har ett ansvar här. Vi behöver se att ord, hatgrupper och kommentarsfält är viktiga att se och bemöta. De skapar terrordåd, självmord, rädsla och hat. De förstör för andra människor.

De uppkommer för att man hittar en grupp för gemenskap, men det är en destruktiv gemenskap. Människor dras med, säger vidrigheter om andra, avhumaniserar grupper och skapar rädsla. 

Vad kan vi - du, jag och vi - göra när vi hör eller ser någon uttrycka hat mot andra människor? Vad kan vi göra när vi hör ord om grupper som inte rimligen är sanna? Vad kan vi göra när vi ser förödelsen i kommentarsfälten, där hat och rädsla för människor och företeelser de inte vet något om, flödar över? 

Vem är vi om vi låter det ske? Vem är vi om vi låter människor i vår närhet säga vad som helst om en annan grupp eller en annan människa? 

Vem är jag om jag låter det ske, när jag ser att det händer? 

Demokrati kräver vår uppmärksamhet och vårt engagemang. Visst håller vi med om det? 

Jag behöver känna att vi blir fler, som i många, som engagerar oss för att göra samhället och språkbruket vänligare. Jag vill inte resignera. Vill du vara med här? 

A..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...