söndag 4 april 2021

Kulturtidskriften Balder


Tidskriften Balder nr 1 - 2021.

Framför mig i butiken står översättare John Swedenmark. Han tittar in i butiken och säger hej, ger ett konstruktivt förslag på framtida isländsk litteraturaktivitet i bokhandeln och drar sen vidare till nästa programpunkt för dagen. Han ska hinna med en buss, så han hastar vidare. Swedenmark är översättare från isländska och vi har tidigare begrundat Asta av Jon Kalman Stefansson i våra bokcirklar i bokhandeln. Kalman Stefansson är något att läsa, så vi är tacksamma för Swedenmarks översättargärning. Jag ser fram emot framtida samarbeten. Vem vet vad det kan leda till? 


När jag strax senare öppnar tidningen Balder möter jag Swedenmark igen. Han skriver om ord, mening och sinnlighet. Han skriver om den perfekta meningen. Går den att hitta, eller kan man alltid fila lite mer? 


Jag har inte mött tidningen Balder förr, men blir glad över formen och mötet. Jag funderar över mening och tillfälligheter när Ingegerd Möllers namn dyker upp. Hon är en världsvid konstnär, med berömmelse utanför vårt lands gränser. Eller var, för hon lämnade jordelivet häromåret. Hon är fortfarande känd. Jag kände vare sig henne eller hennes konst, trots att hon bodde några hundra meter hemifrån. Hon hade en rymlig konstnärsplats i Nor, Roslagsbro, Norrtälje. Kanske är det meningen att jag ska utforska hennes konstnärskap nu?


När jag betraktar Möllers bild På kalfjället dras min blick till det knallröda ledkrysset. Det blir meningen med bilden, dit blicken dras och det som är det viktigaste i landskapet, den egentliga meningen. Utan ledkrysset på det kala fjället vore vi kanske vilse. Ledkrysset har hon också i bilden I höstgräset. På omslagsbilden till Balder nr1-2021 vajar istället en klarröd flagga. Visst är det förundrade att se var blicken fäster?


Alexandra Kronqvist skriver om förluster och att hamna över bord. Det är en vacker text, med virvlande sanningar och spännande insikter. Vad är meningen och vem är man som människa, kan man fråga sig genom livet. Är det möjligt att hitta uttömmande svar? 


Mellan de vackra artiklarna i Balder finns bilder. Fotografier, målningar och teckningar som inte direkt kopplar till texten. De står för sig själva, som en utställning. En lång röd tråd med mening består av olika för oss alla. Korta och längre sekvenser bidrar till vår helhet. Det som är mening för dig är kaos eller trams för mig och vice versa. Kanske är mötet med tankarna meningen. Den som väcker mig ur slumret eller mitt rusande genom livet, får mig att se något annat. Bilden, samtalet, texten, människan; känslan som uppkommer av mötet är den största meningen med allt. 


Det finns mycket mer i Balder. Reflektioner och bilder med lust och mening, att ta del av och stillsamt reflektera över. Kan det passa dig? 


Kulturtidskriften Balder kan köpas i bokhandeln i Norrtälje. Välkommen till Roslagens bokhandel vid Lilla torget i Norrtälje. 


Jag önskar dig en fin fortsättning på 2021 års påskhelg.


Njut dagen som den bästa.



Anette Grinde 

Bokhandlerskan i Roslagens bokhandel vid Lilla torget i Norrtälje 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...