onsdag 25 september 2024

5/10-24. Böj dig!

 

5/10-24. Tema: Böj dig!

Vi poesiar. Poeter läser egenskrivet material. Textmakarna ges ett tema att förhålla sig till, de har fem minuters tid på scenen och framförandets alla delar måste vara egenskrivet. Poeten måste föranmäla, senast dagen innan, att hen kommer med sin text.

Vi gör det kl 1400 - den första lördagen varje månad. 

Nästa tillfälle är första lördagen i oktober. Temat är: Böj dig!

Välkommen till Roslagens bokhandel vid Lilla torget i Norrtälje.

Var och en äntrar scenen utifrån hur just de är: Koncentrerade. Nervösa. Fokuserade. Välövade. Frågande. Glädjefyllda. Spattiga. Skrattande.



De kommer in under månaden, säger: 

- det är så skoj att göra detta. Det får mig att må bra. (Det glädjer mig stort!)

- du får aldrig sluta med detta, det är så roligt. (Följ förutsättningarna, så slutar jag inte!)

- vilket var temat nu igen, det verkar svårt, får jag slira på det? (Nej, följ reglerna!)

- hur kommer jag över min nervositet? (Öva, bara öva!)

- nu har jag skrivit min text, det blir bra! (Heja dig!)

- nu har jag skrivit om min text, jag tänkte nytt. (Men, så fint!)

- får jag sjunga min text? (Ja, om både text och musik är

 egenskriven.)

- får jag läsa Ferlin, den är så fin? (Nej, bara egenskrivet material.)

- får jag ta en gammal text, eller måste jag skriva nytt. (Ja, det måste passa temat!)


Välkommen till Roslagens bokhandel vid Lilla torget i Norrtälje.



#poesi #poesilördag #kulturtorget #välkommentillnorrtälje #kulturiroslagen #norrtälje #mångfaldtillsammans #roslagensbokhandel #öppenscen #roslagen 





Tisdag 1 oktober 2024, kl 1800-1930. Den helige Mikaels dag infaller söndagen mellan 29 september - 5 oktober. Föreläsning om konst. Om draken i oss. Konsthistoriska spår av en ärkeängel. Föreläsare: Mats Wilzén. Föranmälan genom att swisha 99 kr till nr 123 075 3715 (bokhandeln). Ange aktivitetens datum och ditt namn som meddelande. Biljettbeloppet får användas som delbetalning vid köp av någon av följande böcker under samtalskvällen; Drakar. Johan Egerkrans. Att visa andras konst. Agneta Bergqvist. (Andra böcker, som handlar om konst eller om drakar och konst kan tillkomma på denna lista innan samtalskvällen). Plats. Roslagens bokhandel vid Lilla torget i Norrtälje. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...