fredag 6 september 2024

5/9-24. Vi talade med Mika Wallander om Bortom tjuvarnas marknad.



Vi talade om boken Bortom tjuvarnas marknad i ett öppet boksamtal med författaren Mika Wallander. Alla i rummet hade läst, så reflektionerna utgick från de frågor som fanns i boken. Hur uppfattade vi författarens text? Min ingång är (alltid - i boksamtal) att vi ska tala om boken, men jag ser att det är svårt att låta bli att lyfta sig själv. Deltagarnas jag tar tid och plats. Jag förundras över det, men förstår att det är så. Människor är av intresse, ja. 


Jag tänker att vi fick ett fint samtal om t ex rasism, adoption och religion. Det finns mer att säga om varje ämne, vi blir inte klara. Frågan om rasism och religion ser olika ut för varje person. Vi talar ofta om dessa ämnen, de återkommer. Vad gäller rasism är det svårt att se sitt eget handlande, sin egen brist. Särskilt när avsikten inte är negativ. Avsikten avgör inte, handlingen gör - och i kombination med tanken eller känslan hos motparten om hur handlingen drabbar den personen, tänker jag (som fortfarande inte kan veta, eftersom jag inte drabbas.) 


Vi talar också ofta om att det är skolans ansvar att fostra, ja, förstås, men hur fostras vi, de äldre generationerna, alla vi som inte är kvar i skolan? Vi som dagligen klantar oss, vi som måste lära oss nytt för att frågor uppdagas på nya sätt. Var, hos vem ligger ansvaret för att lära sig det vi borde lära oss, för att vårt samhälle ska växa och bli klokare, mer värdigt mot alla?


Det finns alltid nya frågor. Det är magiskt i sig. Vi kan samtala idag och imorgon också, om samma ämne eller nya. Samtalet är uppenbart viktigt. I (nästan) alla samtal deltar (nästan) bara kvinnor. Det förundrar också. Det finns en önskan om fördjupning. Det är i och för sig lite jobbigt att vi aldrig blir klara, men jag får förhålla mig till det.


Just det, försoning kan vi prata om. Det är ett ämne vi kan orda om. Det lär också ta sin goda tid. 


Tack, för samtalet. 


A..



Ny medlem! Bokhandelns vänner. Medlemskap i bokhandelns vänner kostar 150 kr för 2024-2025 och ger dig tillgång till rabatter på böcker och (billigare) aktiviteter i bokhandeln. Du blir medlem genom att swisha medlemsavgiften till nr 123 075 3715 (bokhandeln). Ange din mailadress som meddelande.




Vi samarbetar med Sensus Studieförbund

i alla kulturaktiviteter i Mångfald Tillsammans och i bokhandeln. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...