söndag 25 augusti 2024

Mika Wallander. Bortom tjuvarnas marknad.

Söndag 25/8-24.

Norrtälje kyrka.



Det är ett fint sorl i rummet. I det höga valvet över oss hänger kristallkronor, ljusen är tända på altaret. Diakoner, musiker, vaktmästare, sångare och präster språkar med varandra och andra, utspridda, vänliga, glada. Några i tjänst, andra inte. Sorlet är vackert. Jag känner igen många människor, trots att jag inte varit på gudstjänst på många år. Kyrkfolk, bygdefolk, hemmafolk, bokcirkelfolk, bokhandelskunder, fikafolk på stan som hälsar glatt, hundägare, bekant folk, nytt folk och långväga folk. En fullsatt kyrka är vackert.


Jag hör några av dem tala om gårdagens PRIDE, hur mycket värme och kärlek som spreds. De var förundrade och lyckliga över det. Glädje är vackert. 


Temat idag - denna söndag - var medmänniska. Det passar sig för dagen, livet och allt och alla vi möter. Inte bara idag. Alltid. 


Sång, text, psalm, takt, känsla. Mika Wallander avskedapredikade inför en fullsatt kyrka. Om demokrati, empati och medmänsklighet. Jag fylls av värme i min själ. Musik och sång, poesi och rungande applåder. Tänk, att söndag efter söndag få tala på en plats där temat är satt, där människor sitter bänkade och några av livets viktiga ämnen kan lyftas. Livet. Är det inte vackert, säg?


Någon sa häromdagen i ett samtal i butiken: det är knappast någon som går i kyrkan längre. Jag protesterade då, jag gör det igen. Det är många som då och då, några ofta, andra ibland, hittar till sin kyrka, och där möter sin plats, sin gud och sin tro. Gemenskap och sammanhang, musik, glädje och lust. 


Jag tycker att tro, gemenskap och sammanhang är vackert. Det och mycket annat kan vi prata vidare om när vi möts i bokhandelns vardagsrum den 5/9-24 för att samtala om Mika Wallanders bok Bortom tjuvarnas marknad.




***** 


Torsdag 5 september 2024, kl 1615-1745. Öppet boksamtal. Vi läser Bortom tjuvarnas marknad (Mika Wallander) och samtalar om innehållet i boken. Du är inte med i en fast bokcirkelgrupp, samtalet är öppet för den som vill läsa boken och prata om den tillsammans. Författaren deltar i samtalet. Kostnad: köpet av boken i Roslagens bokhandel vid Lilla torget i Norrtälje. Föranmälan: ja, skyndsamt (så att du hinner läsa boken) till bokhandeln. Plats: Roslagens bokhandel vid Lilla torget i Norrtälje. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...