lördag 24 augusti 2024

Vilka har kommit? Vilka kommer? Varför kommer de inte?

 


En deltagare kommer in i lokalen. 

- är jag först, kommer någon idag?

Nästa deltagare kommer in i lokalen. Frågar något liknande.

Den tredje kommer in i lokalen.

- vilka har kommit?

Och så vidare..


Vi sätter oss tillsammans, någon/några deltagare frågar:
var är de andra? 
har de meddelat sig?
varför är de inte här? 

Mina svar är: 
välkommen, 
sätt dig i rummet och se vilka som är där, 
den som kommer kommer, 
resten har sina skäl för sin frånvaro, 
det är inte upp till oss att bedöma var och ens skäl.

Jag undrar över frågorna. Deras varför. Är det trygghet som gör att de 10 meter innan rummet måste veta vilka som finns i rummet de strax kommer in i? Är det något annat? Är det en vilja att se att det är något i förhållande till de andra eller är det en värdering av andra? Jag tror egentligen att frågorna är omedvetna, oreflekterade, men om de skulle reflektera över sitt varför kanske frågorna skulle upphöra. För mig, som ska besvara deras frågor är de märkliga och utmanande. 

Frågorna kommer ofta, nästan alltid, och jag vill inte vara någon som värderar, talar om andra som inte är där, berättar andras historier. De som är i rummet är viktiga, ja, det är de som inte är där också, men här och nu är det de som är i rummet som har vårt fokus. 

När du vill veta någons varför behöver du ställa frågan direkt till den som är berörd. Jag vill inte vara andras budbärare, särskilt när de inte har bett mig vara det. 

När jag vill veta varför var och en frågar, behöver jag ställa frågan direkt till hen, prata om saken. Varje person kan bara prata för sig. Jag gör det ibland, frågar. Varje gång får jag olika svar. Det finns aldrig bara en sanning.

Vi är människor, olika, komplexa, konstiga, helt vanliga, magiska och unika. 

A..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...