torsdag 29 februari 2024

Vi talade om Jag sjunger och bergen dansar





Vi talade om Jag sjunger och bergen dansar. Det är katalanska berättelser och magisk text. Det är som poesi som njuter sig fram över sidorna. Människor, djur och natur, där också hunden, blixten och björnen kommer till tals. Vad är en skröna, eller en sägen. Vad är en berättelse som vandrat i bygden över tid? Hur uppkommer fester, varför? Och hur utvecklas de över tid? Vad står björnen för? Vad är en vattenkvinna? Kan man springa ifrån en blixt? 


Jag sjunger och bergen dansar är en roman, skriven med ett vackert och poetiskt språk. Berättelserna, kapitlen, bildar en helhet, där bergets natur och människor finns. Var och en tillsammans, som viktiga delar. Vi säger, det kapitlet ska jag läsa igen. Och det. Och det. De hänger ihop, men just det undrar jag mer om. Vi talar, fikar, njuter och stunden bär relevant allvar. 


Det här är verkligen något annat än Herscht 07769. En annan typ, en annan glädje. 


Jag blir varm i min själ av det lugna samtalet där alla får plats, vi njuter stunden och var och en lyfter sina frågor. 


Tack, för det goda samtalet. 


A..




#jagsjungerochbergendansar 

#roslagensbokhandel 

#bokcirkeln 

#tackfördetgodasamtalet 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...