måndag 19 februari 2024

Grinden i Dachau. Sex essäer om det tidlösa hatet mot judarna. Björn Wiman.

Grinden i Dachau. 

Sex essäer om det tidlösa hatet mot judarna. 

Björn Wiman



Jag läser boken för att vi ska samtala om den. Syftet med samtalet är kunskap och förståelse. Vi ska tala om essäerna, texterna som kan väcka nya tankar inom oss och få oss att fundera t ex om hur hela grupper får skulden för saker och händelser de inte har att göra med, varför de måste försvara eller förkasta, ta ställning eller inte. 


Står jag bakom saker jag inte högt protesterar mot? Nej, det är förstås bra om var och en protesterar mot oegentligheter i ett samhälle, men tystnad gör mig inte ansvarig för andras våld eller åsikter. Tystnad är ett problem, men gör mig inte per automatik skyldig. Ingen är född skyldig. Aldrig. 


Jag funderar över livets ständiga vi och dem, hur det kommer sig att några alltid behöver en fiende att förhålla sig till. Alltid.  


Var och en behöver skilja på äpplen och päron. Ett folkslag är inte skyldiga, vare sig den ena eller det andra. Individer, grupper (tex en terrororganisation och en statsledande grupp) ja, men inte ett folk eller en religion.  Ingen är heller skyldig till helheten för att den är en vanlig människa som inte vågar slå larm eller en tyst medlöpare. Mängden tysta människor eller medlöpare gör dock övergrepp möjliga. Tystnad gör statsövergrepp möjliga. 


I alla samtal tar vi ställning för fred, mänskliga rättigheter och samhällets skyldigheter, religionsfrihet och samexistens. Våra samtal strävar efter mer kunskap, bildning,  förståelse och gemensamt ansvar för hela vårt samhälles väl, både nära och långt bort. Vi är en del av helheten. Vi, var och en, gör skillnad. Vi tar aldrig ställning för våld, krig, terror eller hämnd. Vi - åtminstone jag - står för ickevåld och samtal i alla led, alltid, alltid. Alltid. 


Jag lär mig gärna mer om min samtid. Det som är, och varför.


Vill du delta i samtal om boken Grinden i Dachau?


Välkommen till Roslagens bokhandel vid Lilla torget i Norrtälje för mer information. 


A..



#ickevåld #grindenidachau #björnwiman #platsendärsamtalförs #kulturtorget #mångfaldtillsammans #roslagensbokhandel 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...