tisdag 27 februari 2024

Just nu läser jag Driftens väg. Lise Tremblay.


Just nu läser jag

Driftens väg. Lise Tremblay.



Jag gör det för att bokcirkeln har valt den. Jag gör det också för att formen är vacker och ämnet intressant. Den rör kvinnor, relationer och liv.


Hur utvecklar sig relationer? Hur blir den himlastormande kärleken när livet går vidare? Jag tänker att den blir olika, alltid olika beroende av vilka som är i den. Hur de vill, orkar och gör. Hur medvetna är människor om relationerna de/vi står i? Hur medvetna är vi om hur vi själva är, påverkar varandra när vi styr och ställer. Eller bara tyst tittar på? När är tystnaden charmig och när är tystnaden irriterande? När är kunskap besserwisseraktigt och när är det inte det? Och när - eller vem kan leva eviga liv tillsammans och vem kan inte? Hur passar personlighetsdrag ihop eller inte? 


Med anledning av kapitlet Driftens väg tänker jag på ålderdomens omsorg i relationer. Hur ser man efter varandra, vårdar? Hur kommer man att vårda varandra? Vad är självklart för den ena men inte den andra? Vad krävs av kärleken för att omsorg ska ske? Jag tänker också på hennes rädsla att kvävas, om hon är kvar. Vad är liv, egentligen?


Vilken rädsla skapar ålderdomen? Vilken livslång avsky skapar svek? Och hur smakar egentligen hämnden, eller tanken att den andre ska lida? Blir det bättre om andra lider? Ångrar man tanken om det händer, slår det tillbaka i dåligt samvete då?


A..


Mer om boken här.


#lisatrembley #driftensväg #ramusförlag #roslagensbokhandel #platsendärsamtalförs  #kulturtorget #skilsmässa #relationer 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...