torsdag 19 januari 2023

Mitt Roslagen 19/1-23. Jag tror att vi tillsammans med andra kan skapa energi, glädje och lust...

 



Hej, på dig, säger jag åt kunden som stiger in i butiken. Hur kan jag hjälpa dig? Vad är du på jakt efter? Ja, det visar sig förstås vara väldigt olika. Väldigt få är på jakt efter det vanliga, det som några klassar som storsäljare. Många är på jakt efter det som spelar roll för just dem, det unika som tilltalar just deras smak. Ordet spänning, fakta eller kärlek betyder olika för dig och för mig. Bra för mig kan vara uselt för dig, och vice versa. Det är lättare att utröna om vi pratar om saken, eller hur? 


I en bokcirkel ska vi läsa boken Arvejord. Den handlar om Österbotten, om en plats där människor passerat under mängder av år. De har upplevt lycka, fattigdom, utsatthet, skrock och verklighet. Krig, svält och rikedom har passerat gården och dess folk under 400 år. Generation efter generation har levt, älskat och slitit här. Den innehåller beskrivningar av människor, tider och liv. Några har redan läst och är berörda och omskakade. De följer människorna noga, sätter sig in i deras situation, funderar över händelserna och njuter av texten. Flera ger uttryck för glädje att ha läst och ser fram emot samtalet. Någon annan säger; jag vill inte, det här är inte för mig, jag kommer att bli less och förbannad. Nja, säger jag, ge det en chans. Kanske kan du skala bort det förutfattade och se med nya ögon? Ja, säger hon, det kanske visar sig att jag kommer att älska den. Oavsett vilket, så tar vi hand om det i samtalet, säger vi båda. Där ska vi mötas med den gemensamma ambitionen att lyssna, lära och förstå våra (och andras) olika reaktioner och känslor. Vi begrundar hur vi förhåller oss till text, och samtidigt oss själva. Kanske är det mest det vi gör, utvecklar vår egen kunskap om oss själva, när vi möter andra i samtalet? Man kan ogilla boken, lessna på sitt eget motstånd men älska samtalet för att man upptäcker något nytt. Nytt, både om sig själv och boken. 


Det finns de som säger att livet är för kort för att läsa böcker som inte fångar. Jag håller inte med om det, noterar jag efter läsning av böcker som möter motstånd men som visar sig magiska för att jag anstränger mig, tänker och kanske också samtalar om dem. Kanske är det den uppföljande tanken och samtalet som gör dem magiska? Någon säger; jag minns inga böcker jag har läst, jag skulle aldrig kunna prata om dem. Jo då, säger jag, jag kan slå vad om att du kan. När vi pratar, så fångar vi tillsammans handling, detaljer, miljöer, karaktärer, frågetecken och härligheter. Vi minns tillsammans och hittar fram till sådant vi inte kunnat se utan vår gemensamma hjälp. Vad gör en enstaka detalj för handlingen? Kan jag hoppa över en sida eller tre? Nej, då missar vi, förstås. Vi minns i samtalet som växer fram över en kopp fika. Det är sådant som samtal gör, skapar större berättelser, när vi anstränger oss en smula tillsammans. 


Jag tror att vi tillsammans med andra kan skapa energi, glädje och lust, för bättre liv och mer gemenskap. Jag tror att det är människorna i gruppen som gör samtalet, som påverkar hur det blir för att de är unika och fantastiska individer och hjälper till att göra det bra. Varje enskild person spelar roll, påverkar. Vi behöver inte tycka eller känna lika, bara vara uppmärksamma både på oss själva och de andra som finns i rummet. Ja, det är förstås inte så bara, men blir bättre när vi ser varandra och försöker förstå. 


Välkommen till Kulturtorget, platsen där samtal förs. 


Anette Grinde

Roslagens bokhandel vid Lilla torget i Norrtälje

www.roslagensbokhandel.se


Mitt Roslagen 19/1-23; https://issuu.com/mittro/docs/mitt_roslagen_230119





Skriven för Mitt Roslagen - januari 2023. #mittroslagen #roslagensbokhandel #mittroslagen #kulturtorget #platsendärsamtalförs 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...