måndag 9 januari 2023

4/2-23. Poesilördag: det blåser runt hörnet

Det blåser runt hörnet.

Det kan blåsa blida vindar eller helvetisk storm. Vi kan känna glädjens bris eller låta sorgens vindar fånga oss, göra allt till glitter eller präglas av vredens svärta. Kanske vänder vinden snart?

Det blåser runt hörnet, gör mig kall genom märg och ben. Det är vreden från den kortsynte som tränger in i min kropp. Han säger med skarphet i tonen att det jag gjort för honom inte spelar någon roll. Han ska med glädje dra mig i smutsen. Samtalet är över på 5 sekunder, hans vredesmod sitter hårt och länge kvar i min kropp.

Det blåser runt hörnet. Jag tittar till, undrar vad som gömmer sig och ser en poet stå i draget. Jag ler, blir glad. Han väntar, skrattar och oroar sig för sitt framförande av egen text. Han gör det med galans, läser och berör. Varför växer orosstormen inom oss fast vi vet att vi kan?

Det blåser runt hörnet, som ett litet drag. Det var Mia som lämnade oss, hennes tid på jorden var över. Det är för mig att minnas, se henne framför mig, höra hennes skrattande allvar när hon pekar med hela handen. Hon lämnade oss, vi andra står kvar. Ses vi sen, mån tro? Jag vill, jag vill. Hur blåser vinden hos henne nu?

Det blåser runt hörnet, en iskall storm slår som små spikar mot mitt ansikte. Det gör ont, ger mig ingen ro och får min tanke att fastna som i en runtgående tromb. Jag kan inte bryta, inte ställa mig i skyddande lä. Jag vet inte hur jag ska göra för att skydda mig själv. Vem kan hjälpa mig då?

En vän följer förnekelsens vindar. Tänker att klimatet inte är. Det gör ont i min själ. Jag betraktar, undrar vad min roll är att säga, göra? Kanske ska jag bara blunda, låta vänlighetens blida vind smeka min kind? Prata om något annat, något som inte upprör, något som inte förstör?

Det blåser. Är det varmt eller kallt, hårt eller mjukt? Från vilket håll, i vilken riktning? Vrider den sig snabbt? Kan jag gå rakt mot eller ska jag gå med vinden i ryggen? Vilka vindar är det som bär? Vilka vindar blåser inom dig?

Det blåser runt hörnet är temat vid vår nästkommande poesilördag i bokhandeln. En plats, en scen och en kort samlad stund - mitt i vinden - där vi kan säga det vi vill ha sagt. För den som vill, för den som törs och för den som använder sin kraft för eget och andras väl.

Välkommen till Roslagens bokhandel vid Lilla torget i Norrtälje.

Poesilördag 4/2-23, kl 1400.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...