tisdag 8 november 2022

Immanuel Kant, Martin Hägglund och Jonna Bornemark.


Telefonen ringer.


- Immanuel Kant. Jag söker en bok av Kant.

- Nej, den har jag inte, men jag beställer den gärna åt dig. 


- Ja, tack. 


Dörren öppnas. Det första kunden säger är att jag har klippt mig. 

- Ja, nu har jag kortare hår än du, säger jag. 


- Immanuel Kant, säger han sen. 

- Jag letar efter Kant, var har du filosofi? 


- Det finns förbättringspotential där, säger jag, men i hyllan för religion, magi och ekonomi kan du också hitta filosofi. 

- Jag ber att få erbjuda Bornemark eller Hägglund istället för Kant. 


Han muttrar lite, ställer om sitt inre. Är öppen och ödmjuk för nya tankar. 

- Ok, säger han med ett knappt uns motstånd kvar. Jag nöjer mig med Hägglund idag. 

- Nästa gång har du Kant, eller hur? 


- Ja, så får det bli. 


Bättra sig må man ju göra om man kan. Så nu ska bokhandlerskan bättra på bokhandelns filosofihylla, minsann.


Just så får det bli.


A..






#roslagensbokhandel #filosofi #immanuelkant #martinhägglund #kulturtorget #platsendärsamtalförs #norrtälje  #förbättringspotential 





Rabatter för bokhandelns vänner : https://bokbloggerskan.blogspot.com/p/prisnedsatt-for-dig-som-ar-bokhandelsvan.html 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...