måndag 14 november 2022

Bortglömda platser. Sara Starkström.


Bortglömda platser. Sara Starkström. 


Det här är en fotobok fylld med gömda och glömda platser i Sverige och några andra delar av världen. Under ett decennium har urbexaren Sara Starkström rest från Skåne till nordligaste Norrland för att dokumentera det som blivit bortglömt.


Subkulturen urban exploring (urbex) går ut på att utforska platser som de flesta andra inte vet existerar. Följ med Sara på en fotografisk resa bland kvarlämnade skrotbilar, sjukhus, fängelser, industrier och sommarstugor som lämnats åt sitt öde.


Jag älskar fotografier. Jag vill själv ge mig ut på en resa för att hitta udda platser, människor och företeelser. Jag vill se med nya ögon, möta annat än det vanliga. Det har Starkström gjort här. Det gör mig glad. 


Jag bläddrar mig sakta framåt. Vad har hänt på platserna, varför står bilen där och varför används inte längre byggnaden? Vad har tiden gjort med platsen och de människor som fanns här då? 


Hur kan man överge byggnader och mark? Den ägs av någon som inte bryr sig om. Man undrar vad som har hänt i den personens liv, varför hen inte kan eller vill. Eller är det bara en omöjlighet? 


Gruvschakt. Vattenrutschbanor. Flygplan. Hus. Vägar. Bilar. Pianon. Skor. Verkstäder. Vrak. Vad är historien bakom det som avbildats? Vem kan berätta? Måste det vara någon som berättar? Kanske kan jag istället skapa en fantasi alldeles själv.


Det här är en bok att begrunda i långsamhetens lov, en bok för dig som gillar bilder och eftertanke. Det tål att funderas över vad som har hänt. Hur bildens varför ser ut?  


Det är vackert och begrundansvärt.


A.. ❤




#bortglömdaplatser #sarastarkström #nicotext 

#roslagensbokhandel #norrtälje #kulturtorget #platsendärsamtalförs #välkommentillnorrtälje #kulturiroslagen  #roslagen  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...