tisdag 29 november 2022

Kan du ge mig den bästa boken?


En kund kommer in i butiken, säger att hen behöver råd:


- ge mig den bästa boken

Jag ler, eftersom det inte finns något som kan kallas den bästa boken. Det finns en himmelsk massa fantastisk litteratur, men vi alla tycker olika om den är bra, bäst eller inte för oss. Du och jag är fullblodsproffs, men vi tycker olika, är olika och känner olika. 


- tänker du kärlek, feelgood, historia, deckare, svåra frågor, klass, litteraturhistoria, religion, mat eller kanske filosofi? 
- vill du läsa det du brukar, eller vill du utmana dig själv? 
- vill du ha mitt bästa eller ditt bästa? 

I bokhandeln, genom cirklar och andra kunder, läser vi böcker som påverkar oss. Sen är det upp till oss själva, var och en, att hantera våra tankar och känslor. Ibland vill vi tala om känslorna och kunskapen som uppkommer med läsningen, ibland inte. 


Jag ger gärna råd, pekar, tar fram och hjälper. Det tillhör plats och läsförutsättningar, men ger också ny kunskap till både mig och dig. Några tar emot, andra frågar efter hjälpen och ytterligare andra vill inte ens att jag säger hej


Mina råd utgår ifrån min egen läsning och folkets bokcirkelläsning, och därmed också från samtal om litteraturen. De utgår också från mina lyssnande öron från kundernas läserfarenheter, förlagens utgivning och medias uppmärksamhet. Först och främst utgår den från kunden. Ingen kan fånga allt, men en hel del fångas på den här platsen. Vi pratar rätt mycket här. 


Jag tycker om samtalen om läserfarenheterna, det säger något om boken men också om läsaren. Jag lär känna både boken och människorna, ser hur jag och vi kan utvecklas genom att lyssna till varandra. Vi har helt olika tankar, känslor och erfarenheter.


Om jag sätter den bästa boken, ja, t ex Jag lever och du hör mig inte, i händerna på en läsare som frågat efter kärlek och feelgood, så tror jag att upplevelsen blir fel. Det finns inslag av kärlek och feelgood i boken, men också väldigt mycket annat. Samma kan sägas om: Allt jag fått lära mig, en fantastisk bok om livssvårigheter utifrån den familj man har tilldelats. Det beror på hur vi läser, kanske också varför. Och hur vi är


Jag möter läsare som bara vill säga bra eller dålig, eller som inte vill prata alls. Jag möter läsare som bara vill ha tjocka böcker och andra som bara vill ha tunna. Någon vill bara gå på säkra kort, det ska spiksäkert vara en bra bok, medan andra gärna provar en debutant som vi ännu inte vet något om. Hur kan vi veta innan vi har försökt? 


- Vad säger recensionerna, säger någon? Olika eller bra, uselt eller fantastiskt


Nej, tänker jag, gå på ditt eget huvud, din egen känsla och kunskap, istället för bara på vad andra tycker. Det är en annan persons ryggsäck, känsla, tålamod, kunskap och dagsform som visas där. Inte din, inte du. Den kommer inte att berätta om din läsupplevelse, det kan bara du själv göra. Ja, jo, om du ser att han eller hon ofta tänker som du, då kan det gå bra, förstås. Då behöver vi klura ut det först. Tycker du och jag lika, tro? 


Jag läser en persons inlägg på Facebook om att hon vill att någon ska skriva en resumé om en viss bok så att hon blir frestad att läsa den. Hon säger att så många har höjt den till skyarna, men att hon inte är frestad. Vad betyder frågan, vad säger det om henne och hennes bokval och hur är vi som människor? Varför ber hon om hon inte vill?


Kom ihåg, det finns annan litteratur att ta sig an, men det är du som läsare som måste lägga kraften, lusten och tiden för den goda upplevelsen. Du lär dig nytt om du tillåter dig det. Du blir irriterad om du låter dig bli. Du fylls av mod om du ser att och hur du kan. 


Välkommen till Kulturtorget, så ska jag ge dig en bästa bok för läsning. Om du låter mig, förstås. Det är du som gör skillnad, både för dig och för mig. 


Anette Grinde 

Tfn 0708 905 731 

Roslagens bokhandel vid Lilla torget i Norrtälje 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...