söndag 9 januari 2022

Döda löv. Tom Malmquist.


 

Döda löv. Tom Malmquist


När bluesartisten Nils pappa dör kan han inte komma till begravningen. Några veckor senare tar han sig ändå dit, till minnena av en ort han lämnade tjugofem år tidigare. Det är en magisk plats, By, med humleodlingar, gruvhål och originalen som bor där.


Men det är också där Nils möter sin gamla mamma igen, Gölu, som har ett särskilt förhållande till fjärilarna som kan kamouflera sig till döda löv.


Tom Malmquists "Döda löv" är en varm och egensinnig roman om att hitta hem.



Ojsan hoppsan, tänker jag när jag börjar min läsning. Det här språket var helt annorlunda än Abdulrazak Gurnah, Karin Erlandsson eller Ellen Mattson som jag läst nyligen. Här kom något helt nytt. Det i sig är spännande. 


Redan på första sidorna dyker livets problematik upp. Hur olika ser vi på saken? Nils kan inte berätta för sin mamma att han inte kan komma till äldreboendet, för att han är sjuk. Hur skyddar vi varandra? Han publicerar en bild av sina föräldrar, för att hedra dem. De blir förbannade och skäms. Hur kommer det sig att vi ser så olika på tingen? 


Barndomens trauma ligger i Nils. Han var utsatt och utanför. Hur länge påverkar det ett liv? Kan vi göra något åt det? Varför återvänder Nils till sin hembygd, egentligen? Är det en längtan att folket ska säga förlåt för ungdomens vidrigheter eller för att han själv ska inse att man sett saken från olika håll? Är det för att fadern dött och han tänker att han måste möta modern? 


Sorgligt. Krasst. Befriande. Vanligt. Annorlunda. Berättelsen beskriver livet, som ju är både vackert och svårt.


Ungdomskärleken. Att längta. Att inte veta. Att lämna ut sig. Och att skämmas. Kärlekens vindlande spår är plågsamma, han glömmer aldrig. Minns du din första kärlek? Hur såg den ut och hur har den påverkat ditt liv sen? 


Hemlängtan. Och brist på mod att prata om det för att man inte vill skada föräldrarnas stolthet. Vilket blir resultatet också tystnaden. Det är möjligt att skada både med samtal och tystnad, så man undrar hur det skulle vara möjligt att lösa det som behöver lösas. Att inte kunna prata med varandra, förstår tillsammans, skapar mycket skit. För båda parter. Vad skadar minst? 


Musiklektioner. Han blir straffad som barn för fel när han spelar, men tvingar sig att fortsätta för att inte såra moderna. Kärlek visar sig inte på bästa sätt, men kanske var det nödvändigt att göra så? Kärlek visar sig inte alltid på bästa sätt, blev det bra ändå? Han lärde sig onekligen att spela, men hur påverkades relationen till modern?


Föräldrarnas krav. Hans misslyckande. Droger. Ja, hur ska man som förälder förstå ett barn som drabbas av drogerna? För att branschen är sådan, för att de sa nej och inte lät honom följa sitt hjärta, såg honom och hjälpte? Var det därför han hamnade snett eller hade det skett ändå? När och hur ska man lyssna, se och förstå? Vad finns för en förälder att göra när ett barn har hamnat snett? Ja, den frågan lär många ha ställt sig. 


I By bor barndomens människor. De är vuxna, har drabbats av livet, har levt sina liv där och formats tillsammans. Barndomens vådor finns inte kvar, de har alldeles nya att tampas med. Ja, eller nej, kanske inte nya, men sådana som formats under livets gång. De vårdar, sörjer och lever tillsammans. Det blir något nytt att se för den som kommer tillbaka till barndomens sorg, försöker göra sig fri eller förstå. Det blir nya sår, glädjeämnen och insikter. Gäller det för Nils att förstå att det är tid att släppa? Kan han det? Vad gör såren med livet?


Språk. Mej & dej & språk med slang är något annat än redig svenska. Vem har rätt att ta sig makten att kritisera en författares val av stil? Jag gillar det annorlunda, även om rätt i språk är viktigt för mig. Mej & dej & språket får mig att tala med mig själv; låt inte det förstöra din läsning. Viktigt är också att acceptera, läsa som det är. Att njuta utan att irriteras är en konst att begrunda. Låt det bara vara, njut berättelsen som författaren valt att ge den till dig. Då blir den som bäst. 


Huvudkaraktären Nils utforskar sig själv genom människorna, sina minnen, sina frågor, sitt klanteri som inte tål att tas fram i ljuset. Alkoholens konsekvenser kan vara dråpliga men också synnerligen besvärande. Han frågar och upptäcker. Det kanske krävs för mycket mod att fråga direkt, istället för att gå via andra. Kanske är omvägen ändå en bra väg att gå? Hon får veta mer om honom, hur han är och hur han har det. Han får veta mer om henne, hur de haft det och vilka liv de levt. De frågar andra, andra berättar och de får veta. Också det är en försoningsväg, förstås. Kanske var det den bästa för dem? 


  • Vad hade du hoppats på? 

  • Att få komma hem.


Varje människa har samma värde. Vad ligger människors värde i, hur värderas en människa? Är det en siffra eller en annan sorts aspekt? Vi talte om det när vi talade om Gurnahs Paradiset. Slavar och herrar var det då. Här är det folket i byn som vill mer, jämför sig med andra och tror att världskändisskap är lycka. Det var det uppenbart inte. Nils blev inte lycklig av det.


Att nå sin dröm. Jons längtan efter att bli antagen som författare, som plötsligt visade sig vara dotterns text, vad gör man åt det? Hur förlikar man sig? Kan någons berättelser om sorg och skam hjälpa någon annan att se? Vad hjälper i ens egen sorg, egentligen? Hur lär vi oss livet?


Döda löv är en vacker berättelse om livet, visar hur svårt det är att vara människa och får mig att fundera kring nöjdhet och strävan. Vad är bäst, hur ser receptet för ett gott liv ut?


Berättelsen innehåller liv och saknad. Nils fyller i, med livet och dess händelser. Han lär sig. Gör livet till ett riktigt och rikt liv. Ett världskändisskap är uppenbart inte grunden till livets största lycka. Kanske är en god relation med sig själv och sina nära nyckeln? Hur mycket rår man över den själv?


Jag tycker om Döda löv. Jag tycker om människorna, tankarna den genererar och sättet Tom Malmquist närmar sig frågorna. Jag har läst, men känner mig frestad att läsa en gång till.


A..



Frågor om livet...

  • När i tid utspelar sig historien? Över hur lång tid?
  • Mobbning och ungdomstiden - hur ser den ut för honom och andra?
  • Vad är en ungdomskärlek som vi fortfarande tror på?
  • Vad blir av oss när vi upptäcker att hen älskar någon annan?
  • Hur för vi våra samtal? Hur förlåter vi varandra?
  • Hur hanterar vi våra misslyckanden? Vad är ett misslyckande?
  • Hur står vi oss i förhållande till våra barn?
  • Vad får man göra på fyllan, egentligen?
  • Hur placerar vi andra på piedestal? Är deras liv något eftersträvansvärt eller är det bara för att vi tror att andra har det bättre än vi själva? Förstår vi fel?
  • Hur ser han på sina föräldrar? Varför?
  • Hur ser han på sig själv och byn? Varför?
  • Vad är lycka? Vad är nöjdhet? Hur ser vi på andra, vad de har upplevt?
  • Vad rår vi över? Hur ser vi konsekvenserna av vårt handlande i ungdomens dagar?
  • Hur ser vi karaktärerna?
  • Vad är receptet för lycka?
  • Han kommer i en lånad elbil och lämnar på en veteranmoped. Vad berättar den bilden?



I pockethyllan ställer vi Tom Malmquists
  • All den luft som omger oss
  • I varje ögonblick är vi fortfarande vid liv

Bibliografi enligt; https://sv.wikipedia.org/wiki/Tom_Malmquist

  • 2007 – Sudden death (Lyrik) (Wahlström & Widstrand)
  • 2008 – ”Fader Jord”, Våld till vardags – 17 berättelser av män (Antologi) (Ordfront förlag)
  • 2009 – Fadersmjölken (Lyrik) (Wahlström & Widstrand)
  • 2015 – I varje ögonblick är vi fortfarande vid liv (Memoar) (Natur & Kultur)
  • 2019 – All den luft som omger oss (Roman) (Albert Bonniers förlag)
  • 2021 – Döda löv (Roman) (Albert Bonniers förlag)





#tommalmquist #dödalöv #bokvalsbordet #bokcirkeln #roslagensbokhandel #norrtälje #välkommentillbokhandeln #sensusnorrtälje #välkommentillnorrtälje #kulturiroslagen #kulturtorget #samtalgörskillnad #läsbaraläs #njutbaranjut



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...