torsdag 15 juli 2021

Vem lyssnar, när du mår dåligt?


Varje dag. Varje människa. Varje stund. Varje känsla spelar roll. Varje person har rätt till sig, sitt jag. Rätt att bli sedd, för den hen är.  Det vet vi, men ändå fungerar det inte alltid så. 

Vi alla är både lika och olika. Lika för att vi är kött och blod, har föräldrar, är fulla av kunskap och känslor och har samma juridiska rättigheter. Olika för att allt ändå slår olika för dig och mig. 


När vi mår dåligt för att livet trasslar är det såklart särskilt viktigt att rättigheterna och omsorgen omkring oss fungerar. Närstående, vänner, arbetskamrater och samhällets skyddsfunktioner är exempel på sådant som ingår i det som kan hjälp oss. Ja, vi själva också, förstås. Det förutsätter att var och en kan och orkar. Orkar omfamna, orkar lyssna, orkar erkänna sin situation, orkar prata och dessutom träffar rätt. Vem lyssnar? Vem har jag nära mig, där jag bara får prata, där någon orkar lyssna? Visst är det viktigt, att vi bara får prata, älta, våndas och någon lyssnar. Det är svårt, eller hur? Att hitta någon som vill lyssna och att lyssna. Det är verkligen ett måste många gånger. Tänk, att bara få sitta med någon som vill förstå, som bryr sig, som är där. Har du någon sådan omkring dig, när du oroar dig för någon i din närhet? Letar du någon sådan?


Jag lyssnar på Denise Rudberg, Tareq Taylor och hon som förlorat sin dotter. Jag lyssnar på människor och hör sorgen. “Det här har jag aldrig pratat om med någon, jag hade ingen jag kunde prata med.” Jag känner sorgen i mig. Sorgen över bristen, såren och det viktigaste relationerna. Deras och mina. Jag tänker på andras. Saker är fel. Det måste lösas. Vi måste kunna prata. Vi måste kunna se. Och lyssna. Hur ska vi annars kunna vara hela människor? Kanske är lyssnandet det allra viktigaste. 


Vem har du i din närhet som har ett liv som trasslar? Hur många har hen omkring sig som lyssnar, orkar stå kvar? Har hen en samtalspart?  Ja, det kanske räcker med en, men gärna fler och olika. Vem är det hos dig eller hos den du oroar dig för. Vill du - behöver du - prata om saken? 


Just nu ska SPES och bokhandeln föra samtal och lyssna. I juli och framåt. Du som tillsammans med andra vill prata i en liten grupp för att försöka hitta nya vägar för hantering av oron för en vän eller närstående är välkommen till oss. Vill du vara med? 


Anette Grinde

Roslagens bokhandel vid Lilla torget i Norrtälje

tillsammans med SPES = Riksförbundet för SuicidPrevention och Efterlevandes Stöd



*** *** ***


21 juli 2021 kl 1700-1830

Är du orolig för en närståendes hälsa


Samtal i liten grupp. 

Inget åtagande för dig om fler gånger, eller något annat måste. 

Vi kommer att mötas flera gånger. 

Välkommen du - som vill och behöver ett samtal med andra i liknande frågor. 

Föranmälan. Max 5 personer. Kostnadsfritt.

Plats: Roslagens bokhandel vid Lilla torget i Norrtälje. 

SPES Norrtälje & Roslagens bokhandel vid Lilla torget i Norrtälje. 


(Vi möts inomhus) 


Föranmälan så snart som möjligt 

Tfn 0708 905 731 

Mejl info😏roslagensbokhandel.se 

Eller genom ett besök i Roslagens bokhandel vid Lilla torget i Norrtälje 



SPES = RIKSFÖRBUNDET FÖR SUICIDPREVENTION 

OCH 

EFTERLEVANDES STÖD




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...