torsdag 1 juli 2021

Syresättaren...



Jag springer till #roslagensbokhandel för att #juliutmaningen #springtillsdustupar är igång. Idag en km. Dag 2 till 31 blir det fler, ja, lika många km per egen fot som respektive dags datum. Det är en utmaning som heter duga. Jag hoppas att min kropp är med mig hela månaden ut. Friskvård är viktigt, eller hur?

När jag kommer till #lillatorget där min bokhandel huserar möter jag fantastiska Helena. Hon #syresätter vår vackra stad, den som bygger kraft för oss. För att det är där vi är. Hon gör det i ett konstprojekt som sätter fokus på plusvärden. Vi tillsammans i staden. Vi tillsammans i Norrtälje. Utan litteratur, samtal, konst och kultur är vi ingenting. Tack för allt fint du gör, Helena Lambert!

Jag hjälper henne - eller projektet, eller kanske egentligen oss alla - att syresätta torget och min plats, alltså Roslagens bokhandel vid Lilla torget i Norrtälje. Syresätta för att vara, möta människor och njuta. Där vill jag att frid, glädje och samtal ska råda. Där vill jag att lugn, respekt och hänsyn ska vara. Ja, omsorg om människor och plats.

Inget är självklart, vi har aldrig hela bilden. Jag ber er visa varsamhet för allt och alla du möter idag.

Le. Tala. Lyssna. Njut. Tillsammans med någon eller något som gör dig glad.

Helena gör mig glad. Rörelse gör mig glad. Frisk hälsa och omsorg om varandra gör mig glad. Tillförande samtal gör mig glad. Det är som syre, nödvändigheter i livet.

Välkommen, du nya dag.

A..


#syresättning #stadsröra #norrtälje #jagärlöpare #syresättaren #kulturiroslagen #norrtäljekommun50år #bokhandlerskan







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...