tisdag 6 juli 2021

Jag önskar dig en fantastisk dag.


Jag vandrar sakta genom staden. Kyrkan är öppen. En skurhink står mitt i gången. Snart är platsen redo för mötet med människorna. Ett bönegaller finns uppställt, fyllt med böner om olika ämnen. Någon för sorgen, någon för glädjen, någon för oron. någon för lättnaden och någon för dagen. Kyrkans rum fyller mig med ro, stärker mig. De fantastiska kyrkfönstren med sin färgprakt och ljuset från solen som slår skuggor, förstärker och ger mig ett leende mot min själ. Vid ingången finns en lekhörna och strax intill en ljusbärare. Det finns något för många här. Framförallt kanske det är en stillsam plats att lyssna in dagen på. Rummet är olika för dig och för mig. Jag tycker om platsen.

Jag går vidare och möter M. Vi stannar mitt emot varandra, talar om boken vi samtalade om igår. På trottoarkanten minns vi texten, känslorna, mötet och samtalet. Vi talar om lärdomar, hur inspirerande läsning och samtal är, och hur vi kan lära oss nytt av något vi inte vet något om. “Jag kommer aldrig mer se världen” - är verkligen en bok att läsa. Ja, och att läsa igen.

Jag handlar på ICA. Köper vätska och energi. Det kommer jag att behöva under dagen. På väg tillbaka möter jag S. Hon blir glad över ett hej, jag blir glad av att se henne och att hon ger mig ett soligt leende i retur. Hon tillför kraft till min själ. Känslan är varm och skön. Tack, säger jag, till dig som möter mig med glädje.

Norrtälje är min plats, men också din. En flagga som uttalat markerat erövrat område är provokativ, väcker känslor inom mig. Jag vill vara välkommen i det offentliga rummet, utan att markera vi och dem. Jag vill att det är frid och fred där. Flaggor är vackert, men här i åns utlopp markerar flaggorna och den tillhörande texten annat. Kanske är det nationalism i all sin sorglighet, kanske är det bara en provokation. Också det provokativa tillhör demokratin, ja, förstås.

Idag är en ny dag. En vacker dag. En solig dag. Jag har sprungit. Lyssnat på naturen. Hört korna råma, skatorna bråka och sett ekorren dra iväg i ryslig fart. Jag ler åt dofterna och naturen som sprudlar. Jag ler också mot den som möter mig med värme idag. Tack, för allt ni är. 

Jag önskar dig en fantastisk dag.

A..












#öppenkyrka är #enfantastiskplats #jagkommeraldrigmersevärlden #läsbaraläs #samtalpåentrottoarkant #bokvalsbordet #bokcirkeln #tacktilldigsommötermigmedglädje #konstiån #norrtälje #detfinnsalltidflerperspektiv #demokratiskasamtal #roslagensbokhandel #jagönskardigenfantastiskdag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...