lördag 3 juli 2021

Morgonpromenad från kyrkan till bokhandeln... ..



***
 

Himmel blå. En hjort står alldeles stilla i skogskanten. Tre rådjur drar med sina magiska steg över den nyslagna ängen. För att inte tala om hararna. Gräset doftar. Det är grönt och blått utan hejd. 


Jag promenerar längs Roslagsleden mellan Roslagsbro kyrka och bokhandeln. Jag knaprar ljuvligt vackra kilometrar i sällskap med hungriga myggor. Jag ska ändå gå, inte springa. Det får jag göra tillbaka ikväll. Bara ben var en dålig idé för promenad. I hörlurarna har jag Sommar i P1 och Niklas Strömstedt. Han är mildare än myggen. 


Hat och hot är ett otyg. Det är inte mildare än myggen, förstås, men Niklas Strömstedt är. Strömstedt har blivit hatad för att han någon enstaka gång sticker ut. Älskad och hatad. Av människor och troll. Det är så sorgligt och tragiskt med människor som måste spy skit. Vi talar om det i bokhandeln. Hatet. Hoten. Kommentarsfälten. Hur viktiga vi är, du och jag, i samtal om hur världen ser ut, vad vi gör den till och hur vi håller emot. Jag. Du. Inte bara samhället, staten och skolan. Du och jag gör skillnad. Om det ska vi snart tala mer i bokhandelns demokratiska samtal.


Njut dagen som den bästa! 

A.. 




#springtillsdustupar #juliutmaningen #roslagensbokhandel #rörelseglädjenorrtälje 

#morgonpromenad  #sommarip1 #niklasströmstedt #demokratiskasamtal #sensusnorrtälje


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...