torsdag 27 april 2023

Världen är min. Edith Södergran!

Världen är min. Edith Södergran!

Många känner till Edith Södergrans poesi. Mindre känd är hon som fotograf. Agneta Rahikainen och Eira Sillanpää har samlat de bästa av Edith Södergrans fotografier och parat ihop dem med hennes ikoniska dikter. Resultatet är en fascinerande helhet som kastar nytt ljus över Edith Södergrans liv och gärning.


Fotografier och poesi. Var för sig och tillsammans är de berättelser om liv. Hur tänker vi om bilderna, de svart/vita som lyfter tiden? Hur tänker vi om poesin som sakta smyger fram över sidorna? Hur vandrar de tillsammans? 

Jag sätter mig i den röda fåtöljen, njuter bild efter bild, text efter text, ser dem framför mig. Njuter. Min kopp te svalnar, för jag kan och vill inte släppa min läsning, betraktelserna. De sätter sig i mig, som guldstoft som sakta singlar ner genom luften. 

Sakta vandrar jag framåt genom sidorna. 

Välkommen till Roslagens bokhandel vid Lilla torget  Norrtälje.


#EdithSödergran #fotografi #schildtssöderströms 
#roslagensbokhandel #kulturtorget #platsendärsamtalförs 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...