måndag 12 oktober 2020

William Andersson - Bengt Malmström


Han skulle slänga den, men det ville jag inte. Jag sa, lämna den till mig istället. 

Jag rotar i lådan och hittar en barnbok om en farbror. Han älskar sitt arbete på båten, men när båten ska skrotas hittar han ingenstans att vara. Hans vänner tycker att han är butter och vänder ryggen till. Han gör det också. 


Han vandrar ut på landsbygden, hittar skrot och schakt som ingen sett på länge. Djuren, ja, men inga människor. Han undrar, funderar och tittar sig omkring. T o m skatan undrar över hans göranden. Så småningom får en skeppare syn på honom när han går på stadens kaj. Han blir sedd. Han får en viktig uppgift. Livet leker igen. 


Visst var det ändå viktigt det han gjorde i sin mellantid? Livets bearbetningsstunder bör vi ha och inte vara utan. Boken handlar om depp och att höra hemma. Hur mår vi när vi inte hittar vårt sammanhang?


Illustrationerna i boken är fina och svartvita. De förstärker berättelsen, får mig att stanna en stund. Det här är en bilderbok för barn och vuxna i alla åldrar.


Boken placeras i antikvariatet - en trappa upp i bokhandeln. Välkommen dit.


A..




#bokförlagetkorpen #williamandersson #bengtmalmström #barnböcker #bilderbokförbarnochvuxnaiallaåldrar 0-107 år 

#roslagensbokhandel #enriktigbokhandel #handlalokalt #ettlevanderoslagen #välkommentillbokhandeln #AntikvariatetNorrtälje #entrappauppibokhandeln 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...