fredag 30 oktober 2020

Sveriges sötvattensfiskar - Mats Ottosson & Jörgen Wiklund


Möt Sveriges sötvattensfiskar i ett fantastiskt praktverk! Oj, så fin, säger jag om denna nyutgivna bok. 

Jörgen Wiklund är djur- och naturfotograf. Här har han studiefotograferat levande fiskar. Det låter nästan lite läskigt, men det är härligt fina bilder med vackra detaljer. 

Mats Ottosson är författare och har medverkat i och skrivit många fina texter och böcker med naturfokus. Han har mången text i sitt bagage. Jag har njutit förr och njuter igen. 

Jag tycker att dessa fantastiska fotografer och duktiga textmakare - som gillar att vara i och tänka kring naturen - är så vackert. De gör guld för min själ.

Jörgen Wiklund och Mats Ottosson har gjort en otroligt fin bok, med text och bild. Jörgen Wiklund har rest runt i Sverige, mött platser och fiskar. Det där med att han har studiofotograferat de levande fiskarna gör att jag tänker mer på boken, fotografierna och hur man gör. Jag tänker att han är djurvän, så att han också har sett till deras väl. 

Varje bild följs av en kort faktatext om fisken och dess liv. Boken berättar om en stor mängd svenska fiskar och innehåller också ord om hur man kan skilja dem åt. För några av arterna finns också längre texter. De är skrivna av Mats Ottosson. Det är personliga texter om fiskarna, historia och Sverige, hur vi gör och hur han ser på saken. Det är text och bild i riktigt vacker form. Vi tackar Mats Fredrikson för den vackra formen. 

För dig som gillar natur, djur, fiske eller kanske bara just fiskar så är detta en riktigt fin bok. Har du en vän som gillar djur, fiske eller fiskar - eller borde gilla (eller snart ska börja gilla) - så är detta en superfin present. Det här är speciella varelser i vår vackra natur att vårda, eller hur? Ingen mer plast och inga fler föroreningar i naturen - det är deras livsmiljö (och vår) vi skadar när vi förorenar. Tänk så dumt det vore om vi - och alla våra kommande generationer - inte fick ha det här unika varelserna kvar.  

Jag blir varm i själen av boken som är ljuvligt vacker, den lär mig mer och ger möjlighet till ny kunskap. Det är en stor och vacker bok att nyttja och njuta, länge och ofta. 

Den är så fin att den kan användas som "ligga-framme-och-njuta-vareviga-dag-bok".

Rekommenderas starkt!

Håll distans och njut av dagen!

A..


Följ oss på facebook och instagram! 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...