onsdag 28 oktober 2020

Sjung en sång och njut av dagen

Mitt Roslagen nr 28/10 2020
Artikeln hittas genom att klicka
på bilden ovan - bläddra fram
till sidan 24
.



Jag kan inte sjunga. Jag sjunger aldrig, inte ens i duschen. Jag vet att det är dumt att inte sjunga, men ändå avstår jag. När jag var med i kyrkan för några år sedan upptäckte jag ändå att jag kunde, när det var gott om folk i salen och jag vågade ta i. Det var njutningsfullt. Alltså, att sjunga ut ordentligt utan att bara viska/mima. Oviljan sitter i sedan barndom och andra tillfällen i livet, där obetänksamma kommentarer och egna tillkortakommanden satt hårda spår. Det finns många som vittnar om sådana händelser, kopplade till musik, sätt eller egenskaper, som påverkat deras liv. Det är svårt att vara människa. Det är svårt att göra rätt. Det är svårt att ta emot ord som skaver. Vi kanske gör skavet större än vi borde, för vårt eget väl. Om vi nu kan hjälpa hur vi tänker. Kan vi det?

Musik är annars något som är väldigt viktigt i mångas liv. Det är hälsofrämjande och energikickade. Körsång kan kanske jämföras med en löpartur för någon som älskar rörelse. Körsång är dessutom (under vissa förutsättningar) avdragsgillt som friskvård i företaget. Ja, löpning och rörelse också. Jag tänker att allt sådant som är hälsofrämjande helst ska starta i unga år, men att det ändå inte är för sent att börja sen. Jag blir förstås glad när jag ser och hör mitt barnbarn (1 ½ år) sjunga fingersånger och jobba med armhävningar och situps. Hon kan och gör för att föräldrarna och andra i hennes närhet peppar och gläds åt allt hon gör. Jag blir fylld av lyckliga endorfiner av att se deras framfart.

Jag har en nyutgiven bok i butiken, fylld av härlig musik, som gör mig glad. Djurens sångbok innehåller flera sånger, som funnits i alla år. Gammalt klassiskt blir på nytt alldeles magiskt. Vad sägs om Var bor du lilla råtta, Jag är en liten undulat, Bä bä vita lamm, En elefant balanserade, Lille katt eller Skala banan. Det finns fler, ja, flera som jag känner igen men också sådant jag har missat. Boken innehåller också några korta ord om djuret som sången handlar om. Allt detta - sångtext, noter, djurtext - kompletteras med vackra illustrationer. Det gör sångboken till en vacker sagobok. Det är så vackert att se barns och vuxnas glädje när musiken, läsandet, samtalen och nyfikenheten spritter i kroppen. Känner du känslan när du ser barnen sjunga och dansa till musiken? Visst är det vackert?

En annan ljuvlig bok är Barnens första bok, som rymmer härliga texter, sånger och andra berättelser. Knacka på, Trollmors vaggsång, Mollan och bullarna, Små grodorna och Max potta. Ja, massor mer finns att njuta, prata, läsa, fundera och skratta åt. Tillsammans. Det är så himla fint, många av de texter och rim vi mötts av under årens lopp och som vi nu också kan dela med de små nya människorna som vandrar på vår jord.

Musik och dikt. Rim och reson. Du som är mor-/eller farförälder, sjunger och ramsar du med dina barnbarn? Minns du sångerna och texterna? Jag minns några, men inte alla, så en bok att friska upp minnet med och prata med den lilla om är riktigt fint. Jag måste - vill - börja sjunga. Jag vill ju sjunga och ramsa med min lilla Ellen.

Sjung en sång och njut av dagen.

Med värme från mig till dig.

Anette Grinde

#Bokhandlerskan i Roslagens bokhandel vid Lilla torget i Norrtälje

(Artikeln publiceras i Mitt Roslagen (sid 24)  nr 28 oktober 2020.) 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...