måndag 27 juni 2022

Kvinnan som försvann - Johanne Hildebrandt

 


”MUA 214 existerade inte. Någon hade gått in i den militära underrättelsetjänstens skyddade datasystem och skapat ett falskt ID-nummer för att godkänna Anna Löwenskölds säkerhetsprövning. Men vem, och varför?” 

När Alice Rosengren på Säkerhetskontorets kontraspionage avslöjar en misstänkt rysk infiltratör finner hon sig plötsligt motarbetad. Någon läcker hennes identitet och snart utsätts hon för en brutal påverkanskampanj med syfte att bryta ner både hennes person och hennes trovärdighet. I den kamp som följer ställs både rikets säkerhet och Alices egen familj på spel. Frågan är inte när Ryssland infiltrerar, frågan är hur mycket skada de redan har orsakat. En häpnadsväckande och klaustrofobisk thriller som bygger på ett verkligt fall inom svensk underrättelsetjänst.

(Ovanstående är förlagets baksidestext.)


Mannen kom in i bokhandeln och beställde några exemplar av Kvinnan som försvann. Han talade om sanningshalten, om intresset och om vikten. Den här boken bör det finnas ett stort intresse av, sa han. Vi valde den i en bokcirkel i bokhandeln och bokhandlerskan har tillbringat sin midsommarhelg uppslukad av berättelsen. Herre Jösses, är detta sant? Vad säger det om vår tid? Vad säger det om vårt land och om Ryssland? Vad säger det om hemligheter som arbetsplats? 

SÄPO (säkerhetspolisen) och MUST (Militära underrättelse- och säkerhetstjänsten) som arbetar för rikets säkerhet är två myndigheter som både samarbetar och motarbetar varandra. Man skulle kunna säga att varje person är en säkerhetsrisk, där vikten av tillit, samtal och kontroll är stor. Hur hänger saker ihop? Det är skrämmande att läsa och förstå hur lätt det är att falla för smicker, pengar och påtryckningar. Det krävs en särskild typ av människor på viktiga poster, men vem kan man lita på? 

Jag tänker att boken kan användas för personer som vill utveckla sin myndighet eller arbetsplats, se hur lätt det är att infiltrera och hur säkerhet och tillit ser ut. Hur man kan lyssna på varandra utan att ha förutfattade meningar om sannolikhetsgrader. Vad händer när tilliten brister och hur viktigt är det på platser som SÄPO och MUST? 

Språket i boken är enkelt, det är lite rapportartat. Som en redogörelse, snarare än en roman. Lättläst. Jag hade språkgranskat ett varv till, om jag var redaktör, men kanske är det ändå "good enough".  Jag kan inte heller säga att jag irriterade mig på språket i läsningen, mer noterade att det saknades perfekthet. Jag irriterar mig sällan, låter inte det förstöra min läsning. Text och ett korrekt språk är viktigt för mig, men jag kan också acceptera att andra har ett annat sätt. Vi är och tycker olika, det är helt i sin ordning. 

Den senaste tiden har vi t ex läst Röda korser och Debutant i bokcirklar i bokhandeln. Dessa böcker rör t ex Ryssland, säkerhetstjänst och människors liv. Det är viktig insikt, men också skrämmande läsning. Hur ser man på människorna, egentligen`

Kvinnan som försvann gäller oss, eller hos oss, människor mitt ibland oss. Det kommer närmare. Vi har också hört om utsatta människor (Uppdrag granskning) i Sverige, människor från Ryssland, eller dess närhet som påverkas av landets bristande respekt för människor och folk. 

Berättelsen skrivs i olika tidsskikt. Då och sen, med konsekvenser som ter sig märkliga när man läst om karaktären, gått vid hennes sida och hört hennes tankar. Jag tänker kring hur det är att inte vara trodd, hur omgivningen misstror men också hur man tvivlar på sin egen sundhet. Har jag blivit nojig eller händer det som händer? Vilka verktyg har man för dig själv när livet rullar för fort? 

Tillfälligheter i ett jobb som hennes kan inte ses som tillfälligheter. Det är fakta, inte noja. Jag undrar hur det kommer sig att man inte, på de viktiga myndigheterna, ser vad som händer. Att det inte finns verktyg, som omedelbara larmfunktioner, som gör att problemet kan ringas in. Jag blir beklämd, men tänker att människor inte är maskiner. Och att det är därför det här händer. Trots arbetsplats och välskolat folk. Vi ser saker olika, för att vi är olika. Någon gräver djupt och någon skrapar bara på ytan. Det gör dem lämpade för olika uppgifter och olika lättåtkomna för främmande makt.

Säkerhetsklassning, ja. 

- Återkom när du är frisk och helt perfekt i sinne och analysförmåga.

Duktiga människor måste få ok på att dra sig tillbaka, läka, men inte se loppet kört. 

Anette Grinde








#kvinnansomförsvann #johannehildebrandt #forum #säpo #must #säkerhet

#roslagensbokhandel #norrtälje #välkommentillbokhandeln #sensusnorrtälje #välkommentillnorrtälje #kulturiroslagen #kulturtorget #samtalgörskillnad #platsendärsamtalförs 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...