onsdag 22 juni 2022

Dödsängel. Axel Burenius


Dödsängel. 

Axel Burenius. 

Katapultpriset 2022, en skönlitterär debut 2021 att uppmärksamma.


Jag hade inte, av baksidestexten, förstått att Axel Burenius hade en högst nära koppling till dödsfallen och händelsen som tog ungdomarnas liv. Jag förstod det när jag läste första sidan. 


Jag hade läst om en liknande olycka i tidningen nyligen. Om ungdomarna som dog på vägen, i mötet med en lastbil. Jag hade tänkt kring den, om livets tillfälligheter. En notis om flera människors liv. En notis om förlorade liv, utan att berätta om dem, deras nära och allt runt omkring. Liv, reducerade till en notis på fem rader i dagspress. Vi hade talat vid köksbordet, undrar kring hur och varför. Tänkt kring sorg, tillfälligheter och förtvivlan, men utan ansikten och synliga människor med kött och blod, fyllda av liv som nu slocknat. 


Nu stod han framför mig i bokhandeln, Axel, med nära koppling till just en sådan händelse. Händelse. En olycka som måste ha skapat djup förtvivlan och påverkat många. Han stod där, full av sår och ärr som inte syntes utanpå. Han stod där, mitt i livet som påverkar oss olika, beroende av vilka vi är, vad vi har i vår ryggsäck och vilka vi har omkring oss som kan hjälpa oss framåt. Han, med minnet av sin bror inom sig. 


Han skriver om lastbilschauffören. Ivar, hans tankar. Hur är det att ha varit del i en olycka som dödat flera människor. Tre unga människor dog i olyckan. Hur skadade det honom som var en oförskylld del? Vad hade hänt om han inte varit just där, just då, utan istället två minuter senare. Hur hade hans och ungdomarnas liv sett ut då? 


Tankarna mal i Ivar. Han är chockad och ensam, inte skyldig men en del i det som hände. Han kunde inte rå för det som hände. Hur är vi som människor? Hur påverkas livet sen? Vad hanterar vi att bearbeta? Hur kan vi gå vidare? 


Ivar blir körd till ett hotellrum. Han ska förhöras på nytt nästa morgon. Han blir lämnad ensam. Ensamhet och tystnad är förödande när tankar mal. 


"Jag kände dem inte, men de har rört sig mot mig i femton år. "

Vad är förutbestämt? Vad är tillfälligheter? Hur påverkar det våra liv? 


Ivar vill, behöver tala, men människorna omkring honom har inte behovet att lyssna. De har nog med dina egna liv och bekymmer. Personalen på hotellet vänder ryggen till, hör inte, vill inte. De har hört tusentals historier och tycker att det räcker. 


Burenius berättelse fångar mig, lägger sig i min själ, påverkar mina tankespår. Jag tänker på vad som är meningen, hur livet ter sig och vem som korsar mina spår. Jag kommer på mig med att glömma att andas. Jag måste stanna i läsningen, andas i lugn innan jag fortsätter. 


Livet fortsätter framåt. Tankarna mal, upprepar sig, tjatar i honom. Som ju tankar gör. Människor passerar som om inget har hänt. Just det är hemskt, att livet inte stannar runt omkring, omsluter de döda, deras närstående och skapar eftertanke hos alla han möter. Deras, allas liv fortsätter. Ser inte det han ser, hör inte hans tankar. 


Han tänker på sin Annika. 


"Jag var tjugoåtta när vi träffades och hon trettiotvå. Vi fanns i samma värld i tjugoåtta år men vi visste inte om det. Rörde oss mot varandra. Det betyder inte att vi var ämnade för varandra, förstås. Det var en slump men, även med slumpen finns något ödesbestämt. "

Vad tror vi om ödet, slumpen och "om inte om fanns"? Vad tror vi om livet och hur vi kan ta oss framåt efter ett trauma. Vi talade nyligen om vår mentala bearbetningsförmåga, att det finns resurser att klara trauman. Vi måste bara vara vuxna situationen och orka ta det, använda resurserna. 


Ivar tänker på livet, de tre killarnas liv, sin son, killarnas anhöriga och sin egen död. Han tänker på sin mor och far, tankarna rör död, men också liv. Vad ska han göra nu, sen. Kan han köra lastbil igen? 


Om Dödsängel vill jag gärna tala. Om livet, döden och tillfälligheter som för oss framåt eller avslutar det vi har. Hur orkar vi? Hur skulle det bli om vi såg vad andra hade inom sig? 


Dödsängel är en bok att reflektera över. Den ältar, som vi gör, men säkert inte i sådan mängd som vi gör i verkliga livet. 


Läs. Långsamt.


Anette Grinde


Fredag 12 augusti 2022, kl 1400 - 1530
Extra bokcirkel; Dödsängel - Axel Burenius.
Extra bokcirkel (ingen grupptillhörighet) för att prova.
Hur kan det vara att bokcirkla?
Anmälan skyndsamt
Boken köps i Roslagens bokhandel vid Lilla torget i Norrtälje
Info😏 roslagensbokhandel.se 



#axelburenius #dödsängel #WahlströmWidstrand #katapultpriset 

#läsbaraläs #läslångsamt

#roslagensbokhandel #norrtälje #välkommentillbokhandeln #sensusnorrtälje #välkommentillnorrtälje #kulturiroslagen #kulturtorget #samtalgörskillnad 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...