lördag 16 april 2022

Maria Farm. Helena von Zweigbergk. Erik Helmerson.


Jag återkommer till "Han är så bra på att ta egentid" i min tanke när jag springer min runda i skogen. Jag tänker också på den boken när jag tänker kring Helena von Zweigbergks nya bok "1959 - Ingrid och Georg, en kärlekshistoria."

När jag läser 1959 så tänker jag att det inte är en kärlekshistoria, utan en strid om var och ens rätt. Mannen vinner (alltid), kvinnan tappar alla sina rättigheter och möjligheter (som hon tillfälligtvis lyckats skaffa sig innan hon träffat honom), han övertygar eller hon resignerar. Kanske var det mer så (regelmässigt) 1959, men hur ofta är det så idag? Hur många kvinnor backar, för att de inte orkar ta striden? Jag inser att det är alltför vanligt att kvinnor fortfarande har projektledaransvaret för hem och barn. 


I "Han är så bra…" finns en diskussion om mäns sexualitet. Att de  (ja, några, inte alla) tänker på sex ett omåttligt antal tillfällen per dag, till skillnad mot kvinnor. Är detta ett bevisat faktum? (Nej, inte i boken, men finns det någon sådan undersökning, statistiskt korrekt utförd?) Den diskussionen återkom vi till när vi talade om "10 minuter och 38 sekunder i en märklig värld" där övergrepp mot barn och mäns besök på bordeller fanns med i berättelsen och i vårt samtal. Varför tar män (nej, inte alla män) för sig av kvinnor på ett sätt som kvinnor inte gör (ja, några, men procentuellt sett väldigt få)? Hur kommer det sig? Finns det en biologisk förklaring till det? 


När jag nu övergår till läsning av Erik Helmersons Dom därute dyker sexualiteten upp. Rätt fort, rätt grovt och rätt mycket. Varför, undrar jag. Igen. Hur är det med den manliga sexualiteten? Hur närvarande och stor är den? Förklarar det våld, maskulinitetsnorm och annat i vårt samhälle? 


Dom därute handlar om en man och hans politiska bana, eller hans liv. 


Vi behöver läsa fler böcker av och om män i våra cirklar, men vi är tacksamma för att de inte innehåller ständiga svordomar, sexanspelningar, övergrepp och vulgära uttryck i männens liv. Vi uppskattar helt enkelt inte sådan läsning. Det berättar en hel del om den bristande respekten mot kvinnorna i berättelserna. Ja, vi förstår och vet att den finns i samhället, men visst finns det också andra människor, komplext sammansatta, kloka och påverkade av livets alla skeenden som inte vrålar obsceniteter eller utnyttjar kvinnors kroppar. Jag tror att just vi hellre läser om dessa komplexa och kloka män, eller vad tycker du om den saken?


Njut dagen som den bästa. 


Anette Grinde 

Tfn 0708 905 731 

Roslagens bokhandel vid Lilla torget i Norrtälje. 




#domdärute #erikhelmerson #helenavonzweigbergk #1959 #mariafarm #hanärsåbrapåatttaegentid #roslagensbokhandel #norrtälje #välkommentillbokhandeln #sensusnorrtälje #välkommentillnorrtälje #kulturiroslagen #kulturtorget #samtalgörskillnad 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...