onsdag 27 april 2022

Vad gör berättelsen med oss?


Den är så jävla dålig, säger han. Det finns ingen som är klok i huvudet som tror på det där. Så uselt. Ingen kan tänka så. 

Jag tittar på honom, tänker att vi inte är ense där. Och ingen av den mängd personer som har läst och pratat om boken i min bokhandel. De har pratat vid kassan och i cirklar. De som har älskat texten, nyanserna, karaktärerna och tanken om de personer och händelser den innehåller har varit glada över sin läsning. Många har varit lyriska. Det har varit många som har glatts. Jag tänker rätt ofta på mannen som var tvärt emot. Har skrapade verkligen i min tanke. Skrap är bra. Det sätter saker i perspektiv. 


Vi tycker olika. Det är helt ok, men det händer också att det förvånar. Tills man börjar klura på varför. Då kan man hitta förklaringen och bilden ändras. Om man vill och lyssnar. Varför tyckte han så olika? Varför så hård och oförsonlig? 


Jag ändrade mig inte, men jag kan (om jag anstränger mig) förstå parten som (i det här fallet) representerade en procent (eller varje fall en relativt liten andel) av läsarna. Han hade en annan ingång, som påverkade hans liv och lust. Det är spännande att höra andras tankespår, det får mig att växa. Jag undrar om han förstod hur många som älskar boken och allt den minner oss om, om han ville lyssna på det örat? 


Det är sånt vi gör i bokcirkeln. Lyssnar på varandra, också på den motsatta uppfattningen, och försöker förstå och lära oss mer. 


I bokcirkeln är tanken att tala om innehållsfrågor, hur karaktärerna ser ut, vilka egenskaper de har, hur de agerar, hur vi ser dem och varför vi ser så. Vi kan också tala om historia, platser, miljöer och hur historien byggs upp. Vad vill författaren berätta? Vi kan låta den möta våra egna liv, våra egna relationer och se vad vi känner igen eller vill mota bort från oss själva.


Vad gör berättelsen med oss? Varför gör den så? 


Anette Grinde 





#smakenärsombaken #viförstårolika #magiskasamtal #bokvalsbordet #roslagensbokhandel #norrtälje #välkommentillbokhandeln #sensusnorrtälje #välkommentillnorrtälje #samtalgörskillnad #bokcirkeln 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...